Pearl Harbour - Reisverslag uit Waikīkī, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Pearl Harbour - Reisverslag uit Waikīkī, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Pearl Harbour

Door: Franka én Wilco

Blijf op de hoogte en volg Franka

04 Juni 2013 | Verenigde Staten, Waikīkī

Vandaag hebben we onze dag doorgebracht in Pearl Harbour. Iedereen is de aanval bij Pearl Harbour wel bekend, waarbij in 1941 Japan een verassingsaanval deed op Hawaii om zo een stukje USA te veroveren. De meeste slachtoffers vielen bij de marine van Pearl Harbour. Er is nu een heel gebied ingericht ter nagedachtenis van de slachtoffers.
Dit gebied bevindt zich op de nog bestaande basis van de marine. Wel vreemd om tussen militairen van het huidige Amerikaanse leger door te lopen en om rondom de huidige schepen wrakstukken van WOII te zien liggen.

We begonnen onze dag op de USS Missouri. Deze boot was níet betrokken bij de slag om Pearl Harbour, maar is wel een bijzonder schip omdat het betrokken is geweest bij verschillende oorlogen en bij operatie Desert Storm nog dienst heeft gedaan voor het leger. Het is daarmee het laatste oorlogsschip geweest ter wereld wat nog dienst heeft gedaan; tegenwoordig worden schepen alleen nog ingezet als vredesmissie. De USS Missouri mochten we bezichtigen onder leiding van een gids en deels zelfstandig.
Vervolgens gingen we naar het Aviation Museum, waar verschillende vliegtuigen van het Amerikaanse leger tentoongesteld staan. Ook staat er 1 Japans vliegtuig tentoongesteld welke heeft meegedaan aan de aanval op Pearl Harbour.
Daarna zijn we naar het Arizona Memorial gegaan. De USS Arizona is één van de schepen die is gebombardeerd tijdens de aanval op Pearl Harbour. De boot is in 9 minuten gezonken, en nam ruim 1100 aan boord zijnde militairen mee de diepte in. De USS Arizona is nooit geborgen, en ligt dus nu in de haven inclusief alle lichamen van de militairen die gesneuveld zijn. Over het schip heen is de Memorial gebouwd. De Memorial raakt de USS Arizona niet, maar staat over het schip heen als ´bescherming´ voor de gesneuvelden. Aangezien je ín de Memorial kunt, loop je dus ook over de USS Arizona heen die je daarbij in het water ziet liggen. In de Memorial staan alle namen van de gesneuvelden. Al met al een zeer indrukwekkend monument; kippenvel.
Ook zijn we nog op de USS Bowfim geweest; een onderzeeboot welke een jaar na de aanval op Pearl Harbour in gebruik is genomen. We hebben zowel over het dek als in de onderzeeboot zelf gelopen. Hierbij kregen we een goede indruk van het (krappe) leven in een onderzeeboot.

• 04 Juni 2013 - 14:11

Mam:

In deze paar dagen hebben jullie al weer heel wat gezien.
    Pearl Harbour is natuurlijk een belevenis op zich.
    Ik denk dat pap daar wel een week kan vertoeven (en dan samen met Henk).
    Veel plezier nog verder, we lezen het wel.
    De tuinposter is aangekomen hoor, ziet er mooi uit.