Road to Hana (en weer terug) - Reisverslag uit Maui, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Road to Hana (en weer terug) - Reisverslag uit Maui, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Road to Hana (en weer terug)

Door: Franka en Wilco

Blijf op de hoogte en volg Franka

11 Juni 2013 | Verenigde Staten, Maui

De Road to Hana is door Topgear uitgeroepen tot 1 van de 10 mooiste autoroutes ter wereld. En daar is niks over gelogen!
De route is 32 miles (ongeveer 50km) en loopt over het noordoostelijk gedeelte van het eiland van Paia naar Hana. Tussen Paia en Hana ligt nog een enkele woning, maar verder is het onbewoond. Ruim 600 bochten en ruim 100 éénbaansbruggetjes door tropisch regenwoud (met veel kleuren van bloeiende bomen en struiken), gedeeltelijk langs de kust en langs verschillende watervallen met daarbij zwempoeletjes; dit alles zorgt ervoor dat de Road to Hana een onvergetelijke route is.
Aangezien dit bekend is bij alle mensen die Maui bezoeken, is het een ware optocht van toeristen. Om dit een beetje te vermijden, zijn we al vroeg vertrokken om de Road to Hana aan te gaan. Onderweg hebben we verschillende stops gemaakt; een kleine wandeling door het regenwoud, verschillende uitzichtspunten, fotomomenten bij de watervallen. Daarnaast wordt onderweg op diverse plekken bananenbrood verkocht, de lokale specialiteit (heerlijk!).

Aangezien de route behoorlijk wat vraagt van je rijvaardigheid (en vooral bochtvaardigheid) en ik de enige ben die kan autorijden, hadden we besloten om in 2 nachten in Hana te overnachten. Wilco had in Hana een heerlijke accommodatie gevonden; een vakantiehuisje met 3 kamers net buiten Hana. Lekker rustig; alleen wel erg veel last van muggen en ander ongedierte. Ondanks goed insmeren, zijn we toch nog lekgestoken.

Gisteren hebben we nog een stukje verder de kustroute gereden naar Kipahulu naar het Haleakala National Park. Hier hebben we de Pipiwai-trail gelopen; een wandeling van totaal 2 miles heen en 2 miles terug met als eindpunt de Waimoku-waterval. De Waimoku-waterval valt over een afstand van ongeveer 130m recht omlaag langs een rots; een erg spectaculair zicht. De wandeling liep langs de stroom van de Waimoku-waterval naar de oceaan met verschillende kleinere watervallen. We liepen door het tropisch regenwoud (erg warm, en nog meer muggen!) en door een groot bamboebos. De wandeling was erg uitputtend, maar zeker de moeite waard.

Vandaag hebben we de Road to Hana weer teruggereden naar ons hotel eerder deze week in Lahaina. We zijn daarbij van het tropisch regenwoud in een heel ander, droog klimaat terechtgekomen. Beiden overigens erg warm, maar bij Lahaina hebben we tenminste geen last van muggen!