West IJsland - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu West IJsland - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

West IJsland

Blijf op de hoogte en volg Franka

07 Augustus 2014 | IJsland, Borgarnes

West IJsland
Het eerste stukje natuur van West-IJsland voldeed absoluut aan onze verwachting; en dan te bedenken dat we het mooiste gedeelte nog krijgen!
We hadden een vakantiehuisje in een dal vlakbij een kolkend riviertje een heel stuk landinwaarts. Erg mooi met die bergen op de achtergrond.

Met de auto hebben we meerdere toertochten door het dal gedaan, maar ook richting de kust en het schiereiland ‘Snaefellsnes’. In het dal zijn er verschillende kolkende riviertjes. Doordat er veel particulier boerenland was, konden we helaas niet langs deze riviertjes wandelen. Maar wandelingen de bergen op waren heerlijk, met vooral het mooie uitzicht over het dal. Een aantal bergen zijn het hele jaar door bedekt met sneeuw en gletsjers (in het IJslands eindigend met –jökull). Er zijn in dit gebied vele watervallen te bewonderen; niet alleen plekken waar het water vanaf de bergen vele meters naar beneden kletteren, maar ook in een riviertje waar een hoogteverschil is van soms 2-3 meter. En elke waterval heeft ook nog een naam (-foss); die ga ik echt niet allemaal onthouden!
Het schiereiland ‘Snaefellsnes’ bestaat ook weer uit bergen, met een aantal bergpassen waar we konden rijden. Ook leuke vissersdorpjes (waar we heerlijk konden lunchen met versgevangen vis!). Hier viel vooral op dat een alleenstaand huis reeds een dorpje wordt genoemd (dus een ‘dorpje met drie huizen’ wordt hier wel heel letterlijk genomen!). En in veel van die dorpjes staat ook nog eens een kerk (-kirkja); er zijn dus heel erg veel kerken hier in IJsland! Daarnaast konden we op Snaefellsnes ook weer wandelen: dit keer door de lavavelden, met uitzicht op de kust en de vele bergmeertjes (=vatn).

Overigens zijn de afstanden hier wel erg groot, dus dat valt wel een beetje tegen met het autorijden. Vanaf ons vakantiehuisje is het een uur rijden naar het eerste dorp met een supermarkt. Aangezien we hier de eerste dag geen rekening mee hadden gehouden, waren we ‘verplicht’ om uit eten te gaan. Een dag later toch deze trip gemaakt; bleek de supermarkt op maandag gesloten te zijn! Dus wederom weer uit eten. En dan te bedenken dat Wilco zich heel erg had verheugd op koken met lokale producten!

Pap: wij zijn inderdaad met de lift naar boven gegaan in de Halgrimskirkja, met een erg mooi uitzicht over Reykjavik!

• 07 Augustus 2014 - 19:56

Mam:

Dag Franka en Wilco,

Leuk om op deze manier een beetje mee te gaan met jullie.
    En koud!! hier is het nog vrij warm/benauwd met af en toe een hevige regen/onweersbui.
    Reizende vort leren jullie toch al enige Ijslandse woorden.

Hoop dat jullie je nog uit kunnen leven wat betreft eten koken.

Groetjes mam

• 11 Augustus 2014 - 11:11

Pap:

Het klinkt nog steeds erg leuk.
    Nu nog de eigen Ijslandse produkten!
    Wel vervelend dat jullie steeds moeten 'uit"eten.
    De ijslandse woorden klinken mij nog steeds bekend.
    Volgens mij toen ik in Noorwegen was hanteerden ze dezelfde woorden.
    Goede reis verder.

Pap

P.s. Wilco, Sparta staat bovenaan, ze hebben de eerste wedstrijd gewonnen,
    2-0 tegen Den Bosch