Olifanten gespot!!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Olifanten gespot!!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Olifanten gespot!!!

Door: Franka

Blijf op de hoogte en volg Franka

27 Maart 2015 | Ghana, Accra

In Tamale ben ik eindelijk herenigd met Nanda en pap, en zijn we met goede moed naar Mole National Park gereden. De afstanden in Ghana zijn langer dan vooraf verwacht. De wegen waar we nu over reden zijn goed geasfalteerd, maar gezien de vele drempels (en hier zijn ze ‘echt snelheidsremmend!) kunnen we niet echt doorrijden. Vanaf het vliegveld naar Mole zijn we 3 uur onderweg geweest.

Mole National Park is het grootste park met wildlife in Ghana. Het staat vooral bekend om de vele olifanten die er leven. Mole word took wel gezien al seen safaripark voor beginners, gezien de beperkte hoeveelheid verschillende soorten grote dieren. Aangezien ik nog nooit in een safaripark ben geweest, is dit voor mij al een hele belevenis.
Maandag hebben we een ochtend-hike van 2 uur gedaan onder leiding van een rancher. Al wandelend kwamen we al na enkele minuten de eerste olifant tegen; lopend door het dorp! En er volgend meerderen in de bossen en langs een waterpoel. Heel bijzonder en vooral ook machtig om deze beesten in het wild te zien. Daarbij konden we erg dichtbij komen. Wetende dat de olifanten accepteren dat wij daar lopen, maar als ze het daar niet mee eens zijn dat ze je ook makkelijk kunnen doden. Dit maakte het toch wel extra machtig. Naast olifanten zijn we ook nog antilopen, wilde zwijnen, apen en uiteraard veel vogels tegengekomen.
De drive-safari stond op dinsdag gepland. Deze konden we met onze eigen auto en onze eigen Fofo doen. We hoefden alleen nog een rancher in te huren. Helaas viel deze drive-safari een beetje tegen. We hadden gehoopt op nog meer olifanten en op bizons, maar het bleef bij antilopen, apen en zwijnen. De olifanten en bizons hadden zo midden op de dag geen zin om zich te laten zien!
Al met al was Mole National Park een hele bijzondere ervaring, wat zeker smaakt naar meer safariparken!

Ons hotel stond midden in het safaripark. Dit hield dus in dat de wilde dieren rondom onze kamer liepen. Voor de wilde zwijnen hoef je niet zo bang te zijn, want die schenken total geen aandacht aan mensen. Wel warden we geadviseerd de deuren goed op slot te houden en tassen goed bij je te houden, aangezien anders apen naar binnen konden komen om onze spullen mee te nemen!
Olifanten hebben we vanuit onze kamer niet gespot. Wel bijzonder om vanaf de ontbijttafel te zien hoe de olifanten verderop aan het badderen zijn!

Het weer is nog altijd erg warm voor me; rond het middaguur is het 40 graden. Dat is ook te merken aan mijn lijf; veel zweten en ondanks veel drinken en dropjes toch hoofdpijn. Daarnaast allemaal warmteuitslag op mijn huid. Hier valt bijna niet tegenop te drinken.
In de ochtenden/avonden ben ik wat meer actief, en in de middagen prober ik maar een soort van ‘ siesta’ te houden. In de hotelkamer is het ook behoorlijk warm. Ondanks een ventilator krijg je onder de klamboe niet heel veel verkoeling. De nachten bestaan dus uit veel hazenslaapjes, waarbij je zwetend wakker wordt en eerst weer wat gaat dirnken.

Nog leuk om te vertellen trouwens: papa trekt veel bekijks van de Ghanese mannen, met 2 vrouwen om hem heen. Ze zijn dan jaloers dat hij 2 blanke vrouwen heeft, en dat hun er geen hebben…

• 27 Maart 2015 - 12:01

Hilly De Jong:

hee Franka, Nanda en Peter

Leuk verslag om te lezen hoe jullie je vermaken daar.
    Grappig Peter met zn twee vrouwen hihi
    Groetjes voor allemaal