New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

New Orleans

Blijf op de hoogte en volg Franka

20 Augustus 2015 | Verenigde Staten, New Orleans

We zijn nog maar een paar dagen op vakantie, maar hebben al zo veel meegemaakt en gezien! Ik ga proberen dat enigszins naar jullie over te brengen.

We zijn begonnen in New Orleans; de stad van de soul, jazz en gospel. Het oorspronkelijke centrum van New Orleans is gesticht door de Fransen; het French Quarter. Een wijk met hele karakteristieke huizen; Franse stijl met balkonnetjes waar overal klimplanten aan hangen.
De bekendste staat van French Quarter is de Bourbon Street. Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo’n leuke straat… Met veel neon-verlichting, discotheken, harde muziek en veel alcohol is dit net Lorett de Mar. Niet echt een plek voor ons dus! Maar een blok verder treden allerlei artiesten op; muzikanten (solisten en groepen), dansers, kunstenaars, jongleurs, waarzeggers. Vooral de muzikanten trekken ons erg aan. Wat een sfeer, wat een talent, en wat een enthousiasme waarmee ze hun muziek met ons willen delen. Heel sfeervol en ontzettend genieten. Daarnaast bestaat het French Quarter uit allerlei eetgelegenheden (waar ook weer live-muziek gemaakt wordt), galerietjes / ateliers en vele snuisterij-winkeltjes.
Dat de hele stad muziek ademt, blijkt ook wel uit een parade die we vlak bij ons hotel tegen kwamen. Wij dachten aan een demonstratie toen we ze tegenkwamen; straten werden afgezet door politie, vervolgens een optocht met marionettes en een marcherende harmonie, verklede mensen, mensen in optocht erachter en de tocht werd afgesloten met nog meer muziek. We kwamen er alleen niet achter waarvoor ze aan het demonstreren zouden zijn. Bij navraag in het hotel, kregen we het volgende antwoord: “Don’t worry! It’s just a parade. It’s Monday.” Wat er nu zo bijzonder is aan maandag, zijn we niet achter gekomen…

New Orleans kent uiteraard ook nog andere wijken dan French Quarter. Er zijn gebieden met veel armoede en criminaliteit; plekken waar je je ’s avonds niet moet begeven. Aan de andere kant ook een gebied met ontzettend dure huizen ($8.000.000 is hier geen uitzondering); hier hebben we het huis van Sandra Bullock en Nicolas Cage gezien. Wat ook nog veel toeristen trekt zijn de verschillende begraafplaatsen; hier zijn de mensen boven de grond in tombes begraven, welke grotendeels goed onderhouden en mooi versierd zijn.

Het eten in New Orleans is erg lekker. Als echte liefhebbers hebben we een toer door de stad gedaan onder leiding van een gids, waarbij we uitleg kregen over de verschillende gerechten. De Creoolse keuken en de Cajun keuken zijn hier uitgevonden. Gerechten als Jambalaya (rijstgerecht), rode bonen met rijst, Po’boys (goed gevulde sandwiches), Gumbo (stoofpot), oesters en garnalen zijn enkele voorbeelden van deze keukens. De tabasco-saus komt hier vandaan (is typisch Cajun). Daarnaast kunnen ze heerlijke zoetigheden maken in de vorm van pecan-pralines (een soort toffees) en beignets. In de koffie doen ze hier chicory; na enige research blijkt dit een goedkope smaakvervanger te zijn, wat in tijden van armoede (bijv. oorlog) werkt gebruikt om de koffie te vervangen. Men vond dit echter zo lekker, dat men hier tegenwoordig chicory aan de koffie toevoegen voor extra smaak. In Nederland wordt dit ook wel gebruikt, en staat bekend als ‘peekoffie’. Deed oma hiervan niet altijd een schepje bij de koffie, mam?

Eind deze maand is het overigens 10 jaar geleden dat de orkaan Katrina de stad heeft getroffen. En hier wordt op allerlei manieren bij stil gestaan; boeken met foto’s van toen een nu, exposities, tentoonstellingen in musea, en films. Een van deze exposities hebben wij bezocht. Het is voor ons niet voor te stellen hoe bijna de gehele stad onder water heeft gestaan (op sommige plekken stond het water wel 3 meter hoog!). Wat een ellende moet dat geweest zijn... We hebben zelfs één en ander gelezen over het pretpark Six Flags wat volledig onder water is komen te staan; na de drooglegging is er niets meer gedaan aan de attracties, en staan deze 10 jaar na dato verroest en overgroeid met struiken nog altijd verlaten op dezelfde plek. Wat een lugubere plek moet dit zijn!

• 20 Augustus 2015 - 20:32

Pap:

Fijn wat van jullie horen.
    Het klinkt erg leuk.
    Katrina al weer 10 jaar geleden?
    Gaat snel de tijd.
    Veel plezier verder en geniet nog maar verder van de muziek.

groetjes P.

• 21 Augustus 2015 - 11:23

Mam:

Oma gebruikte Buisman als extra in de koffie. Zij vond dat de smaak dan lekkerder was of dat idd zo was kan ik eignlijk niet zeggen omdat ik niet zo koffieachtig ben.
    Wat leuk dat jullie zoveel zien.
    10 Jaar geleden alweer van de orkaan Katrina! Ik weet dat het lang geduurd heeft voordat men daar uberhaupt iets aan de opbouw heeft gedaan.
    Eigenlijlijk hebben veel beroemde mensen er iets mee gedaan.
    Ik weet dan Oprah er een hele nieuwe wijk heeft neergezet.
    En lekker eten! dat wordt weer lijnen straks.

Groetjes