Walking through Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Walking through Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Walking through Memphis

Blijf op de hoogte en volg Franka

26 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Memphis

Afgelopen dagen hebben we in Memphis doorgebracht, en zijn we veel te weten gekomen over het ontstaan van verschillende muziekstijlen. In Memphis zijn, in tegenstelling tot New Orleans, vele musea gewijdt aan het ontstaan van blues, rhytm, soul, rock ’n roll. Daarnaast zijn er vele restaurants waar live muziek wordt gespeeld. Tevens zijn er veel winkels waar allerlei dingen verkocht wat met muziek te maken heeft; shirts, elpees/cd’s, originele aankondigingsposters van optredens, mokken, beeldjes, zelfs tot wc-brillen aan toe! Al deze dingen zijn gelokaliseerd rondom de beroemdste staat van Memphis: Beale-street. Verder heeft Memphis niet veel te bieden qua sfeervolle/mooie straten en gebouwen.
Een heel kort overzicht over het ontstaan van de muziekstijlen; de blues werd meegenomen door de slaven uit Afrika. Dit werd vooral gezongen tijdens het werken op de plantages. In de jaren ’50 trokken de afro-Amerikanen naar de grote steden (dus oa Memphis), omdat daar naar verluidt meer geld te verdienen zou zijn. Toen werd de muziek van de donkere en blanke mensen met elkaar vermengd. De rock ’n roll ontstond (jaren ’60) toen de blanken blues gingen zingen in een uptempo (beroemdste persoon hierin is Elvis Presley). De soul ontstond toen blanken en donkere mensen samen in bars gingen zingen.
Daarnaast hebben verschillende studio’s in Memphis hun deuren opengesteld voor publiek. Wij hebben Sun studio bezocht; bekend van het uitbrengen van nummers van oa Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Johnny Cash en Roy Orbinson. Met allerlei muziek van genoemde artiesten en verhalen over de oprichter erg leuk om te bezichtigen. De studio staat er overigens nog in oorspronkelijke stijl, en kan tegenwoordig nog altijd worden afgehuurd voor het opnemen van muziek.
Ook hebben we nog een rondleiding gehad door de fabriek van de Gibson-gitaren. Dit zijn (kennelijk) hele bekende, elektrische gitaren welke door veel artiesten gebruikt worden. Bij de rondleiding was het erg interessant om te zien dat deze gitaren grotendeels handmatig worden gemaakt.

Een bezoek aan Memphis moet uiteraard gepaard gaan met een bezoek aan het landgoed van Elvis Presley – Graceland. Dus hebben wij ons een dag lang vergaapt aan veel glitter en glamour.
Beginnend in het woonhuis van Elvis. Middels een iPad-toer werden we hier doorheen geleid. Via tv-kamer, eetkamer, keuken, jungle-kamer, media-kamer, biljart-kamer, sporthal, garage, stallen naar zijn wall of fame met alle prijzen die hij heeft ontvangen. Al wandelend kregen we alle hoogtepunten van zijn leven en zijn carrière te horen. Tevens was er een zaal waar beelden van zijn live-optredens werden vertoond. Vervolgens werden we geleid naar zijn graf. Daarna mochten we nog een kijkje nemen bij zijn auto’s en vliegtuigen die hij bezat. Uiteraard werd op al deze plekken zijn muziek gespeeld. En natuurlijk de merchandising; in totaal waren er op het gehele terrein 16 giftshops te vinden!
Het is duidelijk dat Graceland een plek is waar een groot popartiest wordt geëerd. Het komt over als een bedevaartsoord, met gedenkteksten door bezoekers geschreven op muren/stoepen/borden, vele bloemen en meerdere huilende mensen.
Ik ben hier denk ik een beetje te nuchter voor (nu heb ik hem natuurlijk ook nooit bij leven gekend). We hoorden alleen maar over hoe geweldig hij was en hoe hij genoot van zijn leven als artiest en acteur. Terwijl ook bekend is dat hij veel dieptepunten heeft gekend en dat aan zijn dood een raar luchtje hangt (met vele complotten). Hierover werd echter helemaal niks vermeld.

We hebben in Memphis ook nog de plek bezocht waar Martin Luther King in 1968 werd vermoord. Het hotel waar hij toendertijd verbleef met het balkon waar hij is neergeschoten, is nog in oorspronkelijke staat te bezichtigen. Wat wij echter niet wisten, is dat hier een heel museum aan vastzit; het Civil Rights Museum. En dit bleek een heel indrukwekkend museum te zijn over de rassenscheiding die tot de dood van Martin Luther King zo hevig aanwezig was. Met vele verhalen, beelden, foto’s werd duidelijk geschetst hoe de blanken en de zwarten van elkaar gescheiden werden. Daarnaast werd duidelijk gemaakt welke strijd hierin geleverd is. De zwarten streden met woorden, de blanken met daden.
Ik heb er eigenlijk nooit echt weet van gehad dat deze rassenscheiding zo heftig is geweest in de USA. Dus naast indrukwekkend is dit ook nog eens leerzaam voor me geweest!

• 28 Augustus 2015 - 15:39

Pap:

hoi Franka en Wilco,

wisten jullie niet wat een gibson gitaar is?
    schandalig, zelfs ik wist het!
    Verder klinkt het erg luek wat jullie doen,
    Elvis en King beiden volgens mij op verschillende manieren indrukwekkend.

groetjes pap