Cultuurshock in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Cultuurshock in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Cultuurshock in New York

Blijf op de hoogte en volg Franka

05 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Onze laatste vakantieweek hebben we doorgebracht in New York. Wat een shock na New Orleans, Memphis en Nashville! Die drukte! Wat ontzettend veel auto’s, mensen, taxi’s en veel gebouwen. Het gaf de eerste dagen een beetje een benauwend gevoel…

Desondanks hebben we erg genoten van deze metropool en hebben we ook deze dagen weer veel gedaan en gezien. Om een beetje te wennen aan de overgang, zijn we begonnen met het bezoeken van 2 sportwedstrijden. We zijn begonnen met een honkbalwedstrijd van de New York Mets, en een dag later hebben we de openingsdag van het US Open tennistoernooi bezocht.
Beginnend bij de New York Mets; voor het eerst in ruim 20 jaar maken de Mets kans om in de play-offs te mogen spelen. En dit wordt dan ook overal duidelijk gemaakt. Helaas hebben ze de wedstrijden voorafgaand aan onze wedstrijd verloren, zodat wij niet de bepalende wedstrijd hebben meegemaakt. Desondanks hebben we een hele spannende en leuke wedstrijd meegemaakt, waarbij de Mets uiteindelijk hebben gewonnen.
De sportbeleving is hier heel anders dan in Nederland. Geen agressie. Thuis-supporters en uit-supporters zitten door elkaar heen op de tribunes en hebben een gezellige/sportieve strijd met elkaar (alleen verbaal). Je kunt door het hele stadion heen lopen. Kortom: geen politiecontrole nodig. Hele gezinnen met jonge kinderen komen hier langs om een middagje sport te beleven. En die kinderen kunnen rustig alleen rondlopen zonder moeilijkheden.
Vervolgens dus de US Open. Wij hadden kaartjes voor het park met de ‘bijbanen’. Hierdoor konden we kiezen uit 15 verschillende banen waar we bij konden gaan zitten, en konden we dus een keuze maken uit de wedstrijden (waarbij wij hebben gekozen uit wedstrijden met aansprekende spelers). De 2 hoofdbanen waar tennissers als Federer en Djokovic spelen, mochten we niet op komen. De wedstrijden op deze banen werden echter wel live op televisieschermen vertoond, zodat we deze alsnog ook konden volgen.
De US Open is weer een hele andere beleving. Heel internationaal, en daardoor echt van de tennisliefhebber. In dit geval staat heel USA achter 1 speelster: Serena Williams (die met dit toernooi een ‘Grand Slam’ kan maken door allevier de grote tennistoernooien te winnen in 1 jaar tijd).
De grootte van de bijbanen is overigens heel wisselend. Er zijn banen die qua tribunes niet ten onder doen aan de hoofdbanen (alleen qua hoeveelheid publiek wat erin kan minder) en waar ook televisiebeelden van worden gemaakt. Hierop worden geplaatste spelers als Goffin en Raonic ingepland. Er zijn echter ook banen waar een enkele tribune aan de lange kant staat en waar geen beelden van zijn; hier worden ongeplaatste spelers tegen qualifiers ingepland (zoals Kiki Bertens). De laatste banen zijn echt ‘achteraf’-banen, en hierbij heb je niet echt het gevoel op een Grand Slam te zijn. De scheidsrechter heeft zelfs geen microfoon, en moet schreeuwend de score opnoemen!

De overige dagen hebben we met de metro en de benenwagen New York verkend. De meest toeristische plekken hebben we hierbij wel bezocht. We hebben de plek bezocht met het monument van 9/11; erg indrukwekkend. Hiernaast is sinds een paar maanden het nieuwe World Trade Centre geopend; de hoogste wolkenkrabber van New York, welke op de 100e verdieping een observatorium heeft welke toeristen kunnen bezoeken. Deze hebben we in de avond bezocht, waardoor we een mooi uitzicht hadden op New York ‘bij nacht’ met alle verlichting. Het geeft overigens wel een vreemd gevoel om in dit gebied te staan en vliegtuigen langs te horen komen; het is natuurlijk logisch dat deze langskomen met 2 vliegvelden in de stad, maar het geeft wel een gevoel van opkijken of ze op veilige afstand langs vliegen!
Het vrijheidsbeeld op Liberty Island hebben we bezocht; waarschijnlijk het bekendste plekje van New York en het meest gefotografeerde beeld in de wereld! Daaraan gekoppeld ook een bezoekje aan Ellis Island, waar de vluchtelingen aan land kwamen om zich in te schrijven en om te onderzoeken of ze toegelaten mochten worden tot de USA.
We hebben vanaf Brooklyn een wandeling gedaan over de Brooklyn Bridge naar Manhattan. Een wandeling van ruim een half uur met een prachtig uitzicht over de skyline van New York. Wel bijzonder dat je als wandelaar in het midden van de brug loopt, met de auto’s links en rechts van je rijdend. Uiteraard hebben we een wandeling gedaan langs de bekendste plekken van New York; Empire State Building, Grand Central, Chrysler Building, RockeFeller Centre, Time Square, de wijken Chinatown en Soho. Ook hebben we nog gewandeld op de High Line; een voormalige spoorlijn dwars door New York, wat nu is omgevormd tot een plek waar je relaxed kunt wandelen door New York. Ook hebben we het Central Park nog op verschillende manieren bezocht: hardlopend (de droom van elke hardloper is voor mij uitgekomen!), wandelend, en picknickend.

Aan alle leuke dingen komt weer een eind. Zo ook aan deze vakantie. We hebben 3 weken heerlijk genoten van 4 unieke steden in USA, en daarbij ook nog veel geleerd over het ontstaan van de muziek en over de geschiedenis van dit land. Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen laten meegenieten van onze reis. Tot de volgende vakantie weer!

• 05 September 2015 - 19:25

Mam:

Leuk om ook de laatste fase nog te lezen (terwijl ik weet dat jullie alweer thuis zijn).
    New York moet je aangedaan hebben al s je naar Amerika gaat.
    Jullie hebben veel gezien (alweer).

Groetjes mam

• 07 September 2015 - 21:17

Pap:

ik heb nu ook de laatste gelezen. was nog even een inhaalslag.
    Het is op mij overgekomen als een geweldig avontuur.
    Het moet wel vreemd zijn hier in nederland,
    en dan weer te moeten werken.

Groet
    Pap