Stralend Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Stralend Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Stralend Sevilla

Door: Franka

Blijf op de hoogte en volg Franka

24 September 2016 | Spanje, Sevilla

Zoals in mijn vorige verslag al genoemd, heb ik de afgelopen dagen doorgebracht in Sevilla. Ik kon me vooraf geen beeld vormen van deze stad, maar van mensen die er al geweest waren had ik gehoord dat Sevilla een hele mooie en leuke stad is.
En dit bleek ook inderdaad het geval te zijn. Het is altijd moeilijk om een stad te te beschrijven, maar ik ga proberen dit aan jullie over te brengen. Sevilla is ook weer een stad met een wirwar aan smalle straatjes met kasseien, met tussendoor vele pleinen. Dit keer geen witte huizen, maar allerlei verschillende pasteltinten. Daarnaast staan er vele kerken, die stuk voor stuk bezichtigd kunnen worden. Sevilla wordt ook wel een een openluchtmuseum genoemd, aangezien er na elke hoek weer iets nieuws te bewonderen valt.
Er zijn in Sevilla verschillende (toeristische) wijken, en elk heeft zijn eigen aanblik en sfeer. De meest toeristische wijk is Santa Cruz; een van oudsher Joodse wijk met veel pleintjes en heel veel restaurantjes. Deze restaurantjes hebben terrassen op de genoemde pleintjes, maar vooral ook aan de kant van de (hele smalle) straatjes. Enigszins chaotisch dus, maar wel erg gezellig! Daarnaast is er ook nog een voormalige zigeuner-wijk (Triana), met een totaal andere sfeer. En een (autovrije!) wijk waar gewinkeld kan worden. En nog een heel aantal wijken die ik nog niet eens heb gezien..
Daarnaast kent Sevilla uiteraard ook nog een aantal monumenten. De belangrijkste daarvan zijn de Kathedraal en het Real Alcazar (vesting). De Kathedraal van Sevilla is de op 3 na grootste ter wereld (na Rome en Londen). En als je hier in loopt, voel je je inderdaad ook wel heel klein en nietig. Het was alleen jammer dat een deel van de kathedraal was afgesloten vanwege verbouwing, maar ook dat overal gietijzeren hekken stonden van waarachter je de altaren / beelden / kunst kon beschouwen.
Het Real Alcazar is een stad op zichzelf, waar we een halve dag hebben doorgebracht. In deze vesting staat een enorm paleis welke door de Moren is gebouwd, waardoor hij bestaat uit veel stukwerk en mozaiken. Prachtig! Daarnaast is er in deze vesting ook nog een enorme tuin, waar je lange tijd doorheen kan dwalen.

Het weer is de afgelopen dagen behoorlijk warm geweest. Ondanks dat ik ervoor had gekozen om pas in de nazomer naar Andalusie te gaan, blijkt de temperatuur nog altijd ruim boven de 30 graden te liggen. In de ochtenden is het heerlijk koel (rond de 20 graden), maar in de loop van de middag loopt de temperatuur heel erg op en blijft het in de avond nog heel lang warm. En in zo’n stad met smalle straatjes, blijft de warmte ook behoorlijk hangen. Vandaag was het op een pleintje in de schaduw 30 graden, en in de zon 39 graden! Ik begrijp nu ook de siesta beter…

De afgelopen dagen waren volledig ter vrije besteding, waardoor we niks met de groep of met een gids hebben gedaan. Ik had vooraf van deze groepsreis verwacht dat we meer rondgeleid zouden worden door de steden, maar volgens mijn groepsgenoten is dit nooit zo bij Djoser. Onze ‘gids’ gaf bij de kennismaking ook heel duidelijk aan dat hij een reisbegeleider is, en niet een reisleider.
We hebben dus op eigen gelegenheid Sevilla verkent. De mensen die met elkaar samen reizen, trekken daarbij logischerwijs volledig met elkaar op. De eenlingen die een kamer delen, trekken ook met elkaar op. En ik als eenling met eigen kamer heb veel opgetrokken met 2 andere eenlingen met eigen kamer, en daarnaast ook met een echtpaar waar we een goede klik mee hebben. En zo hebben we dus met zijn 5-en de stad verkend.
Elke avond wordt door onze reisbegeleider wel de mogelijkheid geboden om gezamenlijk te gaan eten in een door hem uitgekozen restaurantje. Dit zijn uiteraard restaurantjes met lokale gerechten, die je zelf niet zo makkelijk zou vinden. Ik heb (behalve de avonden in Sevilla) ook van deze mogelijkheid gebruik gemaakt, en heb op die manier al op hele leuke plekken gegeten. De bekendste gerechten zijn natuurlijk de Tapas en de Paella’s. Maar daarnaast zijn er ook nog lokale delicatessen, waarbij vooral de stierenstaart (heerlijk draadjesvlees…) en de stukken vlees met een heerlijke sherrysaus mij zullen bijblijven!

• 25 September 2016 - 21:39

Mam:

Mooi verhaal weer Franka.
    Blijft de warmte nog aan of wordt het ook nog wat koeler.
    En anders toch maar siesta houden, jullie eten toch laat.

• 26 September 2016 - 09:15

Nanda:

Het klinkt heel mooi allemaal Frank, en dat zonnetje: heerlijk!!! Neem je hem nog even mee voor me?;)