Cordoba; stad met een hele bijzondere moskee - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Cordoba; stad met een hele bijzondere moskee - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Cordoba; stad met een hele bijzondere moskee

Blijf op de hoogte en volg Franka

26 September 2016 | Spanje, Córdoba

Afgelopen 2 dagen hebben we doorgebracht in Cordoba. Cordoba is een beduidend minder grote, en daarmee ook minder bekende stad als Sevilla. Dit brengt dan ook een heel andere sfeer met zich mee. De sfeer is meer dorps, en daardoor ook relaxter. Alles is op loopafstand van elkaar te vinden.
Cordoba is wederom weer een stadje met typische witte huizen en nauwe straatjes. Vooral opvallend in Cordoba zijn de vele patio’s waar je als toerist van kunt genieten. De kleine tuintjes op het middenterrein van de huizen zijn veelal ingericht als terrasjes. Doordat je niet aan de drukke straat zit, kun je hier veel meer genieten van de rust.
Iedereen die in Cordoba is geweest, zal in de Mezquita zijn geweest. Ruim een eeuw geleden (8e eeuw) zwaaiden de Arabieren het scepter over Cordoba, en hebben een moskee gebouwd. Door de jaren heen zijn hier meerdere uitbreidingen gekomen, tot de huidige vorm rond de 11e eeuw. Nadien namen de Christenen Cordoba over, en deze hebben in de 16e eeuw een kathedraal in de moskee gebouwd.
Uiteraard heb ik de Mezquita ook bezocht! Ik vond het vooral een heel bijzonder bouwwerk. Het interieur wordt namelijk ook wel een woud van zuilen of een palmenbos genoemd. In totaal staan er ruim 800 zuilen, die met elkaar verbonden zijn door dubbele hoefijzervormige bogen tot lange rijen. Dit geeft een heel bijzonder en repetitief effect. Vervolgens staat er dus in het midden een kathedraal, die qua bouwstijl in contrast staat met de rest van het bouwwerk. Het past totaal niet bij elkaar, maar juist door deze combinatie is de Mezquita zo beroemd geworden.

Andalusie is ook de plek waar Flamenco een belangrijke plek inneemt. Flamenco is een muziekstijl wat klinkt als zingen en huilen tegelijk. De zanger drukt zijn gevoelens uit door klanken wat klinkt als zingen en huilen tegelijk, ondersteund door gitaarspel. Aanwezigen vuren hem aan met roepen, in combinatie met klappen met de handen en stampen met de voeten.
Maandagavond zijn we door onze reisbegeleider meegenomen naar een Flamencoshow in Cordoba. Een show welke hij al meermalen heeft meegemaakt, en welke volgens hem heel erg goed is. Deze show vond plaats in een patio van een woning; de entourage op zichzelf was al prachtig!
In de warme temperaturen konden wij onder het genot van een drankje genieten van inderdaad een geweldige show. Een mannelijke gitarist en een vrouwelijke zangeres zorgden voor de muzikale invulling. Daarnaast zorgden achtereenvolgens een trio van vrouwelijke dansers, een vrouwelijke solist en een mannelijke solist voor een mooi schouwspel om naar te kijken. Hele zwierige bewegingen met armen en handen, in combinatie met onmogelijk uitziende bewegingen van de benen. Door daarnaast te klappen en te tappen op de grond ontstond er een heerlijk ritme. En er kwamen ritmes uit voort waarvan je verbaasd stond dat dit door slechts 1 persoon voortgebracht kon worden. Prachtig!

• 27 September 2016 - 02:47

Sandra :

Het alhambra ligt toch ook in Andalusia? Komen jullie daar ook of is dat het Mezquita?

• 27 September 2016 - 23:01

Tess:

Hoi! Wat leuk om zo weer op de hoogte te zijn, ik was even 'achter', maar nu weer helemaal bijgelezen! Leuk! En ik herken het gevoel in Sevilla, mooi! De andere plaatsjes zo te horen ook! X