Granada; stad met sprookjespaleis Alhambra - Reisverslag uit Granada, Spanje van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Granada; stad met sprookjespaleis Alhambra - Reisverslag uit Granada, Spanje van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Granada; stad met sprookjespaleis Alhambra

Blijf op de hoogte en volg Franka

30 September 2016 | Spanje, Granada

Ondertussen weer terug in Nederland nog een verslagje van de laatste dagen in Andalusie. Op dinsdag zijn we met de bus verder gereisd van Cordoba naar Granada. Deze busreis ging door een gebied met vele olijfbomen. Omdat olijfbomen houden van warme temperaturen en weinig water nodig hebben, groeien ze er goed in dit droge/warme gebied. De olijfbomen worden gepland in rijen, zodat de machines er makkelijk doorheen kunnen rijden. Dit gaf dus een heel mooi uitzicht vanuit de bus. Overal waar je keek, zag je olijfbomen staan.

De laatste dagen van de vakantie heb ik doorgebracht in Granada. Granada staat vooral bekend om het Alhambra; het symbool van het Moorse Spanje. Met jaarlijks ruim 3 miljoen bezoekers is dit Spanjes meestbezochte monument. En dan worden de bezoekers-aantallen per dag nog wel ingeperkt! Ik heb in Nederland al een toegangskaartje voor het Alhambra moeten aanschaffen, en daar zit dan een tijdslot aan vast (in mijn geval de ochtendsessie). In onze reisgroep waren 2 personen die geen kaartje hadden aangeschaft; 1 daarvan is in de ochtend al om 7u in een wachtrij gaan staan om op die manier nog een 1 van de 500 kaartjes te bemachtigen die op de dag zelf in de verkoop gaan (wat ook is gelukt). Hij gaf aan dat hij toen verre van de eerste was die in deze wachtrij stond!
Het Alhambra is een miniatuurstad uit de middeleeuwen, met binnen de vestingmuren meerdere Moorse paleisen, kerken, opgravingen van oude paleisen, een militaire vesting, geurende tuinen en middeleeuwse torens.
Het bezoek aan het Alhambra was voor mij een hoogtepunt van mijn reis door Andalusie. Vooral de paleisen hebben veel indruk gemaakt. Er wordt gesproken van een sprookjespaleis, en ik kan me daar nu iets bij voorstellen. De route liep langs diverse zalen, patio’s met allerlei fonteinen en torens vol met Moorse versieringen. Hiermee bedoel ik dat de wanden en plafonds geen ‘leeg’ stukje bevatten, maar vol zitten met steenmozaiken, houtsnijwerken, beschilderingen of versierde stucwerken. Daarnaast ontzettend veel (versierde) bogen, deuren, (kunst)ramen. Waar je ook kijkt, overal is weer wat nieuws en moois zichtbaar. Inderdaad sprookjesachtig!

Buiten het Alhambra om zijn er in Granada uiteraard ook weer kerken en een kathedraal te bezichtigen, en zijn er weer wijken met een wirwar aan straten. Opvallend ook dat hier veel Arabische winkeltje zijn met aardewerk, sieraden, leer, thee, etc. Het kon ook zo een medina in Marokko zijn!
De sfeer in Granada was heel anders dan in de andere steden waar ik deze vakantie ben geweest. Meer jongeren met tatoeages en piercings, lopend met (onvriendelijk ogende) honden. Onvriendelijke en ongeinteresseerde obers. Meer politie op straat dan in de andere steden. Dit was de enige plek deze week dat ik blij was dat ik er in de avonden niet alleen hoefde rond te lopen.

Na een afsluitende groepslunch hebben we donderdag afscheid genomen van onze reisbegeleider, en zijn we in de avond weer teruggevlogen naar Nederland. Ik kijk terug op een vakantie waarbij ik mooie en intrigerende steden heb bezocht, en waar ik weer met nieuwe culturen heb mogen kennismaken. Als alleenstaande vrouw met een georganiseerde groepsreis op vakantie gaan was een hele nieuwe manier van reizen voor mij. Maar al met al is me dit goed bevallen, en smaakt het zeker naar meer. In de toekomst kunnen jullie dus weer nieuwe verslagen van mij verwachten!

• 17 Oktober 2016 - 21:36

Nynke Hageman:

Hoi Franka,

Een mooi verslag van een leuke en gezellige vakantie.
    Helaas ben ik nog niet aan mijn foto's toegekomen.
    Je krijgt er in ieder geval nog een aantal van mij.
    Zeker de foto tegen de paal wat verboden was.
    Zo kwam de vakantie en de warmte weer helemaal boven.
    Zalig om te kunnen lezen.

Groetjes, Nynke