Nascholing op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Nascholing op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Nascholing op Bonaire

Door: Franka

Blijf op de hoogte en volg Franka

30 September 2017 | Bonaire, Kralendijk

Mijn 2e vakantie week is alweer voorbij gevlogen, met opnieuw veel belevingen. Deze week heb ik doorgebracht op Bonaire. Hier weer een nieuw verslag(je)!

Mijn transfer van Curacao naar Bonaire was een hele beleving! Je kunt alleen via de lucht van het ene naar het andere eiland; een veerdienst bestaat er niet. En die vliegmaatschappijen zijn niet allemaal even betrouwbaar en 1 zelfs op randje failliet. Dus de andere maar gekozen; Divi Divi Air!
Ik had reeds gezien dat ik maar beperkte hoeveelheid bagage mocht meenemen, omdat anders het vliegtuig te zwaar beladen zou zijn. Maar daar had ik niet zo’n aandacht aan besteed; met wat bijbetaling zou ik al mijn bagage (met duikuitrusting) wel meekrijgen. Echter niet beseffend dat het werkelijk een heel klein vliegtuigje is waarmee Divi vliegt! Een 8-persoons vliegtuigje waarbij je opgevouwen achter de piloot zit! Gedurende de vlucht van 20 minuten heb ik continu met samengeknepen billen gezeten, maar gelukkig ben ik goed aangekomen op Bonaire. In dit geval was ik blij dat er momenteel zo weinig wind is op de eilanden!

Op Bonaire heb ik een verlenging van 3 dagen geregeld vooraf aan een nascholingscursus. Ik ben er dus een paar dagen eerder om nog van het eiland te kunnen genieten, en om nog wat extra duiken te kunnen maken. Ik zit dit keer in een studio bij een resort (Den Laman). Dit is een echt duikershotel met een eigen duikschool en een huisrif. Wel zo makkelijk als je een buddy zoekt; gewoon bij dat huisrif gaan staan en het eerst duikpaar wat langskomt vragen of je mee mag duiken! Dit bleek een Nederlands stel te zijn die met een groep op duikvakantie zijn. Ik heb mijn 3 dagen met verschillende mensen van deze groep kunnen duiken.
Bonaire is een echt duikeiland; de gehele westkust is geschikt om te duiken. Langs de weg staan de duikplekken (soms meerdere in een kilometer) aangegeven met gele stenen. Je kunt de auto gewoon langs de kant van de weg parkeren en dan zo de zee in lopen. Op sommige plekken moet je alleen een beetje klauteren om in/uit de zee te komen.
Ondanks dat de beide eilanden dicht bij elkaar liggen, is er toch wel een verschil in duiken tussen Bonaire en Curacao. Ten eerste leeft het duiken op Bonaire veel meer dan op Curacao, en is de gehele kustlijn een ‘National Park’. Je moet dan ook betalen om daar gebruik van te maken (dus zowel voor snorkelen en duiken). Deze inkomsten worden geinvesteerd in het onderhouden van de onderwaterwereld, wat er dan ook in resulteert dat het rif op Bonaire een stuk mooier is dan op Curacao. Op Curacao is het rif meer beschadigd. Wel heb ik de indruk dat er op Curacao meer verschillende soorten en grotere scholen vis te zien is. De grote vissen als barracuda’s en tarpons zijn dan weer meer op Bonaire te zien.

Zoals net gezegd,, heb ik deelgenomen aan een nascholingscursus; Dive & Marine Life Support (DMLS). Dit is een 6-daagse cursus voor artsen die dieper ingaat op het eerste hulp verlenen aan mensen onder/in/rond het water. Voor mij als specialist ouderengeneeskunde niet echt van belang, maar voor mijn persoonlijke ontwikkeling en mijn hobby duiken zeker een meerwaarde!
Het is een intensieve cursus geweest met een erg gevarieerd programma. Zo hebben we diverse lezingen gehad van een duikarts over de medische aspecten van duiken en waterleven (verdrinking, verwondingen door dieren/planten onder water, zuurstoftoxiciteit, stikstofnarcose, decompressieziekte, barotrauma, etc). Daarnaast hebben we verschillende workshops gehad waarbij er getraind werd (met acteurs!) om die eerste hulp te verlenen. Ook hebben we een dag op een zeilboot doorgebracht, met uitleg op die zeilboot hoe we daar het beste eerste hulp kunnen verlenen en kunnen communiceren met het land. Hierbij bijvoorbeeld ook oefeningen met van man-overboord en het omgaan met reddingsvesten. En daarnaast stonden ook nog gezamelijke duiken gepland in het programma.
De DMLS-cursus was voor mij zeer leerzaam. Het is goed om te beseffen wat er allemaal fout kan gaan op en rondom het water, en dat eerste hulp verlenen niet altijd makkelijk is. Je hebt niet alle materialen voor handen, en de omgeving is ook niet ideaal (bijvoorbeeld vanwege een schommelende boot, of een opkomend tij). Ook ben ik meer bewust van de gevolgen van het duiken, en kan ik beredeneren wat de risico’s hierin zijn.

Alles bij elkaar heb ik een heerlijke vakantie gehad op de Nederlandse Antillen met een heel gevarieerd programma van relaxen, duiken, cultuur snuiven, verkenning van ouderengeneeskunde en ook nog een nascholingscursus voor de persoonlijke ontwikkeling. Ik heb ervan genoten, en ik hoop dat ik jullie een beetje mee heb kunnen laten genieten!

• 30 September 2017 - 12:08

Jan Britink:

Wat een mooi verhaal Franka!
    Een mooi en leerzaam avontuur.

• 03 Oktober 2017 - 19:41

Mam:

Mooi verhaal hoor Franka!