Mijn eerste duikvakantie! - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Mijn eerste duikvakantie! - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Mijn eerste duikvakantie!

Blijf op de hoogte en volg Franka

26 Maart 2018 | Indonesië, Bunaken

Ondertussen ben ik alweer terug thuis (met een jetlag!), maar ik wil de thuisblijvers het verslag van mijn vakantie toch niet onthouden. Dus bij deze alsnog…

Mijn eigen duikclubje ‘De Duikelaars’ gaat jaarlijks op een duikvakantie, en dit was de eerste keer dat ik mee mocht. We zijn met 6 duikelaars naar Bunaken geweest; een klein eilandengroepje voor de kust van Noord-Sulawesi, Indonesië. Een lange reis van ruim 24u, maar volgens de Duikelaars een prachtig een duikgebied. Dus die lange reis moest ik er maar voor over hebben! Dus op 14 maart vertrokken Jan, Freek, Willem, Erwin, Marleen en ik naar Bunaken.

Wij hadden onze accommodatie op het grootste eiland van de eilandengroep; Bunaken Divers - Sea Breeze Dive Resort. Een erg basic en eenvoudig resort direct aan de zee gelegen. We hadden een huisje met 4 kamers en een gedeelde veranda. Wij hadden daarvan 3 kamers, en de 4e kamer was niet verhuurd. Helaas alleen maar koud water met brak water, dus echt schoon werden we niet na het duiken. De stroom viel regelmatig uit, en we hebben zelfs een dag geen stromend water gehad! Maar daar tegenover stond wel het hele vriendelijke en behulpzame personeel. De 3 maaltijden per dag waren inbegrepen en werden elke keer vers bereid. Heerlijke maaltijden, maar wel eentonig met rijst en/of bami en kip. De komende dagen voor mij even geen rijst!

We hebben uiteindelijk 8 dagen gedoken bij Bunaken. In de ochtend om 8u30 vertrokken we met de boot om 2 duiken rondom de eilandengroep te doen. Rond 14u waren we weer terug bij ons resort. In de middagen / avonden hadden we geen planning. En hadden we dus tijd om over duiken te praten, de gemaakte foto’s met elkaar te vergelijken, duikverslagen te schrijven, en nog meer over duiken te praten! En eventueel nog een rondje lopen door het dorpje op het eiland (maar dit was zodanig klein dat we elke keer hetzelfde rondje liepen!).

De duikelaars hebben niks gelogen over dit prachtige duikgebied! Rondom de Bunaken liggen hele mooie riffen met prachtig gekleurd koraal. Ondiep is er al sprake van koraal, en rond de 5m is er een drop-off tot een diepte van wel 2km! Uiteraard hebben we die diepte nooit gehaald (we hebben meestal rondom de 18m gedoken), maar het is prachtig om langs die muur van koraal te zweven en te genieten van alles wat je ziet. Daarbij heel wat verschillende soorten vis; klein/groot, verschillende kleuren, jagend, beweeglijk, rustig zittend. En een heleboel schildpadden; bij 1 duik ben ik maar gestopt met tellen bij de 10 schildpadden. Door onze duikgids werd heel klein leven aangewezen, wat ik zelf nooit zou hebben gezien; prachtig gekleurde naaktslakjes, hele kleine krabbetjes, zeepaardjes, octupus. En ik kan zeggen dat ik voor het eerst van mijn leven een haai in het echt heb gezien; een witpuntrifhaai! Dat is niet zo eng als dat het klinkt, want de haaien die bij Bunaken leven zijn ongevaarlijk voor ons duikers.

Overigens staat er rondom de Bunaken behoorlijk wat stroming, wat weer voor uitdagingen zorgt. Want zorg er maar eens voor om bij je fotograferende buddy in de buurt te blijven, als je nauwelijks tegen die stroming in kunt zwemmen! Stroming zorgt wel weer voor grotere vissen, welke weer mooi zijn om langs te zien zwemmen. Echter de stroming zorgt ook voor ‘slechter’ zicht; er hing veel stof en plankton in het water, waardoor je niet het uitzonderlijke zicht hebt zoals op de Cariben. Maar ja, in vergelijking met Nederland is het nog altijd goed zicht!

Er wordt in de media ook aandacht aan besteedt; het water rondom Indonesië is ontzettend vies. Er ligt ontzettend veel afval en rotzooi in het water, waar je doorheen zwemt. Het hing een beetje van de dag af, maar we hebben dagen gehad waarbij we tijdens het duiken veel plastic afval tegenkwamen. Wat ontzettend zonde voor dit mooie natuurgebied…

Helaas kregen we nog wel te maken met wat problemen . Een aantal duikelaars kregen lichamelijke klachten door het duiken; verkoudheid (waardoor je niet kunt klaren en dus niet kunt duiken), oorontsteking (door het vieze water, dus ook even niet duiken), zeeziekte (zodanig dat de maaginhoud er uit wil, en dat duiken ook niet heel relaxed is). En bij duiken komt veel duikuitrusting kijken, wat helaas ook defect kan raken: blazend ademapparaat, duikcomputer die helaas toch niet waterdicht bleek te zijn, kapotte masker.

Ik kan terugkijken op een heerlijke vakantie die volledig in het teken stond van duiken, en ik heb er ontzettend van genoten. Dit proeft voor mij naar meer, dus ik hoop dat ik volgend jaar ook weer mee mag met de duikvakantie van de Duikelaars!

  • 26 Maart 2018 - 10:46

    Marian Kleverlaan:

    Wat geweldig om te lezen dat je een geslaagde duikvakantie hebt gehad. Ik hoop dat je nog lang mag genieten van al het moois wat er onder water te zien is.

  • 26 Maart 2018 - 12:28

    Mam:

    Wat leuk om te lezen Franka. Gelukkig waren de duiken zo mooi dat de andere (niet zulke leuke) naar de achtergrond werden verdreven.

  • 31 Maart 2018 - 15:32

    Pap:

    Wat een leuke belevenis, Franka.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bunaken

Franka

Actief sinds 18 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1657
Totaal aantal bezoekers 54720

Voorgaande reizen:

27 September 2019 - 18 Oktober 2019

West USA

14 Maart 2018 - 25 Maart 2018

Duikvakantie Bunaken Island (Indonesië)

14 September 2017 - 01 Oktober 2017

Nederlandse Antillen

26 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Bonaire

18 September 2016 - 29 September 2016

Rondreis Andalusië

04 Juli 2016 - 10 Juli 2016

Vrijwilliger EK Atletiek

15 Augustus 2015 - 04 September 2015

Zuid-USA en New York

21 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Ghana

01 November 2014 - 08 November 2014

Treinrondreis Corsica

01 Augustus 2014 - 21 Augustus 2014

IJsland

18 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Dubai

01 Juni 2013 - 21 Juni 2013

Hawaii

19 September 2012 - 23 September 2012

Concertreis Trier

30 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Olympische Spelen Londen

21 September 2011 - 25 September 2011

Concertreis Salzburg

Landen bezocht: