Kennismaking met Bonaire! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Kennismaking met Bonaire! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Bonaire!

Blijf op de hoogte en volg Franka

30 Januari 2017 | Bonaire, Kralendijk

Dit keer in de winter een vakantie naar de zon, namelijk Bonaire. Een collega / vriendin (Tessa) van me heeft 3 maanden in het verpleeghuis stage gelopen, en ik vond dat een mooie gelegenheid om Bonaire te gaan bezoeken. Tessa heeft een appartement met meerdere kamers, dus daar kan ik overnachten. Restte voor mij eigenlijk alleen het regelen van een vlucht.

In Bonaire hoop ik te kunnen gaan genieten van de prachtige onderwaterwereld waar het eiland om bekend staat. Ik wil namelijk voor het eerst van mijn leven gaan duiken! Ik ben van plan om mijn duikbrevet te gaan halen.
Maar eerst een aantal dagen acclimatiseren op het eiland. En dat was wel nodig ook; in Zaandam ben ik vertrokken met een temperatuur van -2 en ijs op de Zaan, en een half etmaal later kom ik op Bonaire aan in tropische temperaturen van rond de 30 graden! Wow, het eerste wat ik Bonaire’se grond deed, was mijn dikke kleding uitdoen!
Overigens valt het over het algemeen mee met de enorme hitte op het eiland. Er staat eigenlijk altijd wind (de passaatwind) en er is ook altijd wel wat bewolking. De gevoelstemperatuur ligt dus beduidend lager dan de werkelijke temperatuur. Wel gevaarlijk, want je verbrand evengoed snel.

De eerste dagen op Bonaire ben ik door Tessa rondgeleid langs enkele mooie plekjes. Tessa heeft via haar werk een auto, dus daarmee konden we lekker rondrijden. En hetgeen ik zag, is prachtig! Het is een heel klein eiland, dus waar je ook bent is zicht op de zee. En de zee is hier heel mooi blauw, dus dat levert een heel mooi zicht op. Echt genieten!
We zijn onder andere langs de zoutpannen gereden; een plek waar zout wordt geproduceerd uit zeewater en op grote schaal wordt geexporteerd. Ook dit zag er mooi uit met het hagelwitte zout tegenover het blauwe van de zee. Echter de geschiedenis is wat minder mooi, want in het verleden heeft hier veel slavernij plaatsgevonden. Op bepaalde plekken staan nog altijd slavenhuisjes; altijd weer heftig om te zien in wat voor embarmelijke omstandigheden deze mensen hebben moeten wonen.
Op advies van Tessa heb ik ’s ochtends al gelijk een bikini aangetrokken onder mijn kleding, dus als het een beetje te warm werd konden we de zee induiken voor afkoeling. En met de snorkel/zwembril die ik mocht lenen van Nanda, kan ik dan gelijk ook even snorkelen. Zo dicht bij de kust zwemmen al mooie vissen en is koraal zichtbaar, dus ik ben benieuwd hoe dit straks met het duiken is...
Doordat Tessa al heel wat mensen kent op het eiland, heeft ze ook geregeld dat deze mensen ons soms kunnen rondleiden op mooie plekjes. Op zaterdag door een grot gelopen die helemaal is uitgeslepen door water; we zouden daar nooit terecht zijn gekomen als we daar niet heen geleid zouden zijn. Zondag met een aantal collega’s met een ‘watertaxi’ naar Klein Bonaire; een onbewoond eilandje op ongeveer 15min varen vanaf de kust. De bestuurders van de watertaxi boden aan om aan de ene kant van het eiland de spullen af te zetten en ons naar de andere kant te brengen, zodat we met de stroom mee naar onze spullen terug konden snorkelen. En ook dit was weer prachtig om te zien. Daarna nog naar een mooi plekje aan de zee, waar we met een aantal mensen hebben genoten van een zonsondergang.

Tessa was op zaterdag jarig. Ze had bij mij benadrukt dat ze dat niet wilde vieren, en dat ze het al heel leuk vond dat ik er was. Maar wat ze niet wist (en ik dus ook niet…), is dat er een surprise-party was georganiseerd door een aantal collega’s. Een SO wilde haar graag meenemen voor lunch, en ik was ook welkom om te komen. We moesten alleen nog even iemand oppikken. Maar bij die iemand thuis zat een hele club mensen die een uitgebreide lunch voor Tessa had geregeld. Erg leuk, vooral omdat Tessa helemaal geen idee had dat dit dit was georganiseerd. En met een ruim balkon met uitzicht op de prachtige blauwe zee, was het ook nog eens heerlijk genieten van het uitzicht!

Om wat ongerustheid bij mam weg te nemen: het verbranden valt heel erg mee. Ik smeer me heel goed in, en ook elke keer als ik in het water ben geweest. Snorkelen doe ik met een t-shirt aan, zodat de rug niet kan verbranden.
Er zijn hier wel heel erg veel muggen. Vooral rondom zonsopkomst en zonsondergang zijn ze in grote getalen aanwezig om ons lastig te vallen. Er heerst hier ook nogal het Zika-virus, dus de angst om gestoken te worden zit er goed in. Dagelijks dus naast de zonnebrandmelk ook nog eens dik insmeren met deet. Die plakkerige huid moet jullie nog wel herkenbaar zijn van Ghana, pap en Nanda!

Het duiken gaat de komende dagen gebeuren … daarover de volgende keer meer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

Franka

Actief sinds 18 Sept. 2011
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 54751

Voorgaande reizen:

27 September 2019 - 18 Oktober 2019

West USA

14 Maart 2018 - 25 Maart 2018

Duikvakantie Bunaken Island (Indonesië)

14 September 2017 - 01 Oktober 2017

Nederlandse Antillen

26 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Bonaire

18 September 2016 - 29 September 2016

Rondreis Andalusië

04 Juli 2016 - 10 Juli 2016

Vrijwilliger EK Atletiek

15 Augustus 2015 - 04 September 2015

Zuid-USA en New York

21 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Ghana

01 November 2014 - 08 November 2014

Treinrondreis Corsica

01 Augustus 2014 - 21 Augustus 2014

IJsland

18 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Dubai

01 Juni 2013 - 21 Juni 2013

Hawaii

19 September 2012 - 23 September 2012

Concertreis Trier

30 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Olympische Spelen Londen

21 September 2011 - 25 September 2011

Concertreis Salzburg

Landen bezocht: