Mijn eerste duikervaring! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Mijn eerste duikervaring! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Mijn eerste duikervaring!

Blijf op de hoogte en volg Franka

02 Februari 2017 | Bonaire, Kralendijk

Afgelopen dagen heb ik leren duiken op Bonaire. Ik heb namelijk een cursus gevolgd voor mijn duikbrevet ‘open water’, welke ik uiteindelijk ook heb gehaald. Hiervoor heb ik in 3 dagen tijd alle vaardigheden geleerd die nodig zijn om zelfstandig te kunnen duiken met een buddy. Vaardigheden als hoe je je uitrusting klaarmaakt en omhangt, hoe moet je dalen / stijgen onder water, hoe moet je je gedragen onder water, en allerlei veiligheidsmaatregelen.

Ik had vooraf in Nederland reeds een duikschool uitgezocht en gereserveerd. Daarnaast had ik me thuis al voorbereid door de theorie te bestuderen (met als afsluiting een examen!), zodat ik op Bonaire volledig de tijd had om de praktijk onder de knie te krijgen. Samen met een andere man uit Nederland kreeg ik les van 1 en soms 2 docenten. Veel persoonlijke begeleiding dus, en dat was wel nodig ook…

Vooral de eerste dag was vrij heftig. Ik had nog nooit gedoken, en dan ga je voor het eerst onder water adem halen door je mond. Een hele bijzondere gewaarwording, en in het begin ook wel een angstige gewaarwording. Ik had meerdere keren de neiging om snel weer naar boven te gaan om lucht te happen.
We begonnen de eerste dag met een les in een zwembad van 2 meter diep; makkelijk dus om snel te gaan staan... Maar in de middag gingen we gelijk de zee in om op de zandbodem onze oefeningen te doen. En dat bleek minder makkelijk om weer naar boven te komen!
De andere 2 dagen hebben we op verschillende plekken gedoken, en gingen we ook steeds dieper en zelfstandiger duiken.

Met heel veel geduld van de docent is het ons beiden toch gelukt om vertrouwen te krijgen in onszelf en in de duikuitrusting. De 1e dag vond ik erg spannend en eng, en heb ik zelfs getwijfeld of ik de cursus wel door wilde zetten. In de loop van de 2e dag ging ik het steeds leuker vinden, en na de 3e dag ben ik verslaafd geraakt aan het duiken.
Want wat is het een geweldige ervaring om gewichtloos door het water heen te zweven met uitzicht op een prachtig koraal, zwemmend tussen verschillende soorten vissen en andere dieren. Ondanks dat het 1 eiland betreft, heeft elke duiklocatie weer een ander uiterlijk en andere dieren die gezien kunnen worden. Bij de laatste duik werden we zelfs nog even vergezeld door een schildpad!

Bonaire staat bekend om zijn mooie onderwaterwereld, en dat kan ik nu zeker ook zelf beamen! En vanaf nu mag ik dus zelfstandig gaan duiken (mits met een buddy). In Bonaire zal het er niet meer van komen, maar ik weet zeker dat ik nog wel eens vaker zal gaan duiken!

  • 03 Februari 2017 - 14:55

    Mam:

    Het lijkt me ook wel spannend om dit te gaan doen.
    Gelukkig dat je het tenslotte toch redde en ervan kon genieten.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

Franka

Actief sinds 18 Sept. 2011
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 54748

Voorgaande reizen:

27 September 2019 - 18 Oktober 2019

West USA

14 Maart 2018 - 25 Maart 2018

Duikvakantie Bunaken Island (Indonesië)

14 September 2017 - 01 Oktober 2017

Nederlandse Antillen

26 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Bonaire

18 September 2016 - 29 September 2016

Rondreis Andalusië

04 Juli 2016 - 10 Juli 2016

Vrijwilliger EK Atletiek

15 Augustus 2015 - 04 September 2015

Zuid-USA en New York

21 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Ghana

01 November 2014 - 08 November 2014

Treinrondreis Corsica

01 Augustus 2014 - 21 Augustus 2014

IJsland

18 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Dubai

01 Juni 2013 - 21 Juni 2013

Hawaii

19 September 2012 - 23 September 2012

Concertreis Trier

30 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Olympische Spelen Londen

21 September 2011 - 25 September 2011

Concertreis Salzburg

Landen bezocht: