Hotel Californie - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Hotel Californie - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Hotel Californie

Blijf op de hoogte en volg Franka

02 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Tijd geleden dat ik wat op deze blog heb geschreven. Ondertussen wel wat reizen gemaakt, voornamelijk duikreizen. Nu weer een lange verre reis, en dus tijd om weer wat te schrijven! De reis gaat dit keer naar het westen van de USA, samen met Henri. De eerste keer voor Henri om zo’n verre reis te maken, dus spannend!

Afgelopen vrijdag (27 september) zijn we na enige vertraging aangekomen in San Francisco. Het vliegtuig had mankementen en moest dus nog gerepareerd worden op Schiphol. Dus wat al een lange reis (11 uur vliegen) was, werd nog eens 4 uur langer!

We hebben de zaterdag (28 september) doorgebracht in San Francisco. Vanuit huis hadden we al tickets gereserveerd om een bezoek te kunnen brengen aan Alcatraz. En dit bezoek was erg indrukwekkend. Als eilandje 2km vanaf San Francisco is dit jarenlang een zwaarbewapende gevangenis geweest voor de gevaarlijkste misdadigers. Ontsnappen was eigenlijk niet mogelijk, aangezien het water er omheen een zeer gevaarlijke stroming heeft. Voor de gevangenen was het dan ook een zware straf om in Alcatraz te zitten. Enerzijds was er een zeer strikt en streng regime in zeer barbaarse omstandigheden. Anderzijds konden ze San Francisco binnen zien liggen binnen handbereik maar was het onmogelijk om in de stad te komen.
De rest van de dag hebben we door San Francisco gelopen en de belangrijkste bezienswaardigheden gezien. We hebben de Golden Gate Bridge bewonderd (en er ook nog een stukje op gelopen). Qua ontwerp een erg indrukwekkende brug die 2 mijl water overspant. Daarbij ligt hij erg hoog, zodat er ook tankerschepen onderdoor kunnen varen. Op de brug hangen zelfs bordjes: “mocht het leven te zwaar zijn, bel dan eerst (…) alvorens je van de brug spring want er is nog hoop”. Verder nog lang Lombard Street gelopen (staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld), Fisherman’s Wharf (oude zeeliedenbuurt) en Pier 39 (toeristisch gebied met allerlei winkeltjes en restaurants, waaronder het Hard Rock Cafe (dus ook weer een sleutelhanger bemachtigd!)).

Vervolgens kon zondag (29 september) onze roadtrip eindelijk beginnen. We hebben een midsize-care gehuurd, die wat groter is dan wat wij in Nederlander midsize zouden noemen! Het is een Chevolet Malibu geworden. Overigens wel een heerlijke auto om in te rijden.

Onze eerste doel van de roadtrip is Yosemite; een National Park in het oosten van Californië wat op de westelijke flanken van de Sierra Nevada ligt. Deze hebben we op zondag (29 september) en maandag (30 september) mogen bewonderen. Yosemite kenmerkt zich door een met granieten rotswanden omgeven dal. Deze rotswanden staan letterlijk als wanden vanaf het dal omhoog, wat zorgt voor een zeer imposante omgeving. De bekendste rots, El Capitan, torent 900m boven de vallei uit. Op een aantal plaatsen was het zicht op El Capitan en de andere rotspartijen bijna magisch te noemen!
We hebben een aantal heerlijke wandelingen door Yosemite kunnen doen. De goed begaanbare, geasfalteerde wandelpaden waren erg druk waardoor je bijna in een file liep. De wandelpaden met wat slechter wegdek en hoogteverschil waren een stuk rustiger, maar dus ook meer inspannend om te lopen. De prachtige uitzichten op de vallei, de rotsen en verschillende watervallen maakten echter weer veel goed!

De volgende stop in onze roadtrip was Sequoia National Park. Deze hebben we dinsdag (1 oktober) mogen bezoeken. Sequoia ligt eveneens op de westelijke flanken van de Sierra Nevada, maar heeft een totaal ander uiterlijk dan Yosemite. Sequoia is namelijk een bosrijke omgeving welke zijn naam dankt aan de mammoetbomen; de sequoia’s. Dit zijn zeer omvangrijke en hoge bomen met een hele mooie en weerbarstige barst. De boom met het grootste volume ter wereld staat in Sequoia National Park; met een diameter van 11.1m voel je je daar als mens wel heel erg nietig! En dat is dan de grootste boom; er staan nog vele ‘iets’ kleinere bomen in dit bos!

Overigens ligt heel Californië momenteel in een temperatuurdip. Er zijn lagere temperaturen dan normaal in deze periode; in Yosemite werd zelfs het vriespunt bereikt in de nachten! In beide parken was de dagtemperatuur niet hoger dan 10 grade. Iets waar we totaal niet op berekend waren qua kleding! We hebben zelfs nog extra truien en jassen gekocht om hier tegen bestand te zijn!
Komende dagen verwachten we wel warmere temperaturen, want dan gaan we naar Death Valley en Las Vegas. Daarover later meer…

• 02 Oktober 2019 - 07:49

Sabine:

Wat balen van de start van jullie trip! Maar fantastisch om te lezen welke avonturen jullie beleven! Geniet er van!

• 02 Oktober 2019 - 15:04

Ria Appelman:

Wat leuk om weer een reisverslag van jullie vakantie te lezen.

• 02 Oktober 2019 - 15:12

Jan B:

Heel erg leuk om te lezen Franka. Heerlijk genieten!!!!

• 05 Oktober 2019 - 17:17

Nagelhout :

Wat leuk om dit te lezen super jullie zien wel veel slapen jullie wel goed steeds in een ander bed lieve gr ons

• 06 Oktober 2019 - 10:50

Pap:

Zo zie je dat je zoals nu met de vliegtuigpech en de temperatuur altijd nog tegen onverwachte dingen aan kunt lopen