Colorado Plateau (met foto's!) - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Colorado Plateau (met foto's!) - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Colorado Plateau (met foto's!)

Blijf op de hoogte en volg Franka

11 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Grand Canyon

Ondertussen zijn we weer een kleine week verder, en hebben we diverse natuurparken bezocht op het zogenoemde Colorado plateau. Dit is een enorme hoogvlakte verdeeld over verschillende staten, waarbij zich door de miljoenen jaren door natuurgeweld prachtige plekken hebben gevormd. En die plekken zijn dan weer omgetoverd tot natuurparken waar je entree voor moet betalen: goed voor het onderhoud en het behoud van de natuurparken en uiteraard ook goed voor het toerisme!
Ieder natuurpark had andere kenmerken en zijn eigen charme, maar was op zichzelf erg mooi. Heel moeilijk om alles goed in woorden te vatten, dus ik ga mijn best doen...

Op zaterdag (5 oktober) hebben we onderweg vanaf Las Vegas naar de volgende slaapplaats State Park VALLEY OF FIRE aangedaan. Een plek waar door het hoge gehalte aan ijzer allerlei rode rotsformaties zichtbaar zijn. Door het hoge zongehalte is het daardoor alsof de aarde in brand staat. Aldaar hebben we een korte wandeling gedaan; de Fire Wave. Alsof we over golven van vuur liepen, heel erg bijzonder! Ook gelijk heel erg warm, aangezien het een grote vlakte was met nauwelijks schaduw in de buurt. We hebben de wandeling dus kort gehouden.

Op zaterdag (6 oktober) zijn we aangekomen in ZION NATIONAL PARK, alwaar we op zondag en maandag (7 en 8 oktober) van de prachtige omgeving hebben kunnen genieten. Dit park bestaat uit een aantal hoge plateaus die worden doorsneden door diepe canyons. De meest toeristische plek is de vallei die ontstaan is door de Virgin River. Alhier heb je een prachtig uitzicht over de rotsen, wederom weer rood gekleurd. Door de rivier is er ook veel (groene) begroeiing, wat een prachtig contrast geeft met die rode rotsen.
Alhier hebben we verschillende wandelingen met prachtige uitzichten gedaan. De belangrijkste wandeling was richting de Upper Emerald Pool via de Lower en Middle Emerald Pools. Dit allen zijn bergmeertjes die via watervallen met elkaar verbonden zijn.
Waar we ook van hebben genoten is de zonsondergang met prachtige belichting van de omliggende bergen, en daarop volgend een mooie nachtlucht. Door het maanlicht werden de bergen mooi belicht en konden we de sterrenhemel mooi zien. Dit leverde uiteraard ook weer mooie foto’s op!

Op maandag (8 oktober) zijn we weer verder gereden naar het volgende natuurpark: BRYCE CANYON NATIONAL PARK. Kenmerkend van Bryce zijn de vele ‘hoodoos’. Moeilijk om in het Nederlands te omschrijven; de letterlijke vertaling zijn aardpijlers. In een door erosie ontstane vallei zijn deze prachtige rotsformaties ontstaan in verschillende kleuren (rood, wit, groen, bruin). Die staan dan in een rij of in een soort boos bij elkaar.
Op dinsdag (9 oktober) hebben we ons kunnen vergapen aan dit mooie natuurpark. Vanaf de rand van de canyon had je al een prachtig uitzicht over al die hoodoos. Prachtige / grillige vormen waar je allerlei figuren in kon zien, met daarnaast ook nog golven van los zand en ook nog bomen. Het leek wel geboetseerd door een kunstenaar; bij momenten moeilijk om voor te stellen dat dit volledig door de natuur is ontstaan.
Uiteraard hebben we weer een wandeling gemaakt. Vanaf de rand van de canyon afdalend naar beneden, en dan prachtig lopend door de canyon en langs de hoodoos. Je voelt je als mens daar wel heel erg nietig! Het eind van de wandeling weer de klim omhoog naar de canyonrand; een uitputtingsslag, maar zeker de moeite waard met het prachtige uitzicht!

Op woensdag (10 oktober) zijn we weer verder gereisd. Onderweg naar het volgende park hebben we de ANTELOPE CANYON aangedaan. Dit is een kleine canyon die op beschermd gebied van de Navajo-indianen staat. Het gaat om een hele smalle en korte canyon, uitgesleten door water en zand. Er doorheen lopend kun je beide wanden raken als je je armen spreidt, en binnen 15min loop je van de ene naar de andere kant. De canyon was heel grillig gevormd (zowel horizontaal als verticaal), wat prachtige lichteffecten gaf.
De Antelope Canyon kun je alleen betreden middels een gids van de Navajo-indianen; zelfstandig kun je er niet in. Deze reservering hadden we reeds lang van tevoren gedaan. We hebben prachtig kunnen rondlopen door de canyon en de mooie lichteffecten kunnen zien. De indianen proberen hier echter behoorlijk wat geld uit te halen, en doen dat door verschillende groepen tegelijkertijd door de canyon te laten lopen. En dit zorgde letterlijk voor filelopen, waarbij je regelmatig zijwaarts moest lopen om een tegenliggende groep voorbij te laten gaan. Beetje ‘mixed feelings’ dus betreffende deze canyon.

Vervolgens zijn we op woensdag aangekomen bij het bekendste park van het Colorado Plateau: de GRAND CANYON. Bekendste en daarmee de meest toeristische plek, getuige ook gelijk de verkooptentjes op elke uitzichtspunt! De Grand Canyon is een diepe en stijle kloof welke door de Colorado-rivier is uitgesleten in miljoenen jaren tijd. Op sommige plekken is hij zelfs wel 1km diep!
Al rijdend naar onze accommodatie, zagen we uiteraard al op verschillende plekken de Grand Canyon. Als je op dezelfde hoogte rijdt als de canyon-rand, ziet het eruit alsof er een scheur in de aarde is ontstaan (aangezien je de bodem dan niet kunt zien). Je moet echt aan de rand staan en naar beneden kijken, om de bodem met de Colorado-rivier te zien!
Op donderdag (10 oktober) konden we de hele dag besteden in Grand Canyon. Aangezien het lichaam ondertussen wel wat vermoeid is geworden van alle inspanningen de afgelopen dagen, hebben we dit keer een wat makkelijkere wandeling uitgekozen. We zijn rustig een stuk langs de canyon-rand gelopen; een vlakke wandeling zonder afdaling of klimmen. Maar met prachtig uitzicht over de Grand Canyon; na elke bocht zag hij er toch weer anders uit!

Ondertussen zijn we door 4 verschillende staten van de USA heen gereden: Californië, Nevada, Arizona en Utah. Bijzonder is dat er tussen de staten ook nog tijdsverschillen zitten. Utah is bijvoorbeeld een uur later dan de andere staten. Dus rijdend over de snelweg is het opeens een uur later (en de elektronisch apparaten passen zich hier geruisloos op aan). Wel iets om rekening mee te houden. Vanuit Bryce (Utah) moesten we om 11u30 in Antelope Canyon (Arizona) zijn. Voor de snelle rekenaars: we hadden dus eigenlijk een uur extra om hier te komen!

Met de Grand Canyon hebben we ons bezoek aan het Colorado plateau afgerond. We gaan nu met de auto weer rustig richting de kust, waarover later meer…

• 11 Oktober 2019 - 11:00

Mam:

Wat een prachtige foto's! Bijna onwerkelijk.

• 11 Oktober 2019 - 11:51

Fleur En Johan:

Je beschrijft precies zoals het is. Wat een overweldigende en bijzondere natuur en zoveel verscheidenheid. Mooie foto's ook

• 11 Oktober 2019 - 15:38

Kiona:

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen en ook dat je er hier en daar ook een kritische noot betreffende het toeristisch gehalte tussen zet! Ik ben erg benieuwd naar de volgende etappes van jullie mooie reis!

• 12 Oktober 2019 - 13:29

Pap:

ik denk dat het af en toe futuristisch overkomt.