Weer thuis (fijn, maar ook jammer!) - Reisverslag uit Trier, Duitsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Weer thuis (fijn, maar ook jammer!) - Reisverslag uit Trier, Duitsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Weer thuis (fijn, maar ook jammer!)

Door: Franka Appelman

Blijf op de hoogte en volg Franka

24 September 2012 | Duitsland, Trier

Gisteren weer een lange reisdag gehad vanaf Trier weer terug naar huis. Ook op deze reisdag hadden we een tussenstop, namelijk in Dinant (Belgie). Hier was namelijk een festival voor harmonies/fanfaeres, waar wij als projectorkest tezamen met 19 andere orkest mochten deelnemen. Dinant is de geboortestad van Adolphe Sax (de uitvinder van de saxofoon en later ook van koperblaasinstrumenten), en daar wordt dus jaarlijks aandacht aan besteeds met dit festival.
Helaas was de organisatie van het festival wat minder goed. Het was namelijk niet echt duidelijk wáár we precies mochten optreden. Ook niet waar we met de bus konden staan en waar we ons konden omkleden en klaarmaken voor het concert. Uiteindelijk konden we ergens op een parkeerplaats de bus parkeren, en hebben we in de bus omgekleed (leuk met 60 man!), onze instrumenten gepakt en gelopen naar de concertlokatie.
Het concert zelf ging trouwens weer goed, met weer voldoende publiek. Het publiek kon alleen niet tippen aan het publiek in Trier...

Na afloop van dit concert, hadden we nog een gezamelijk optreden met alle andere orkesten onder leiding van Alain Crepain (kennelijk een erg bekende Belgische dirigent). De muziek hadden we al opgestuurd gekregen, en in Nederland hadden we al een keer gereperteerd met Alain Crepain.
Wat een happening, om met ongeveer 800 man een concert van 45 minuten te geven! We moesten allemaal bij de eigen instrumentengroep gaan staan, dus stonden we daar ongeveer met 50 baritons te spelen! Staand spelen met een bariton is een hele opgave voor de spierballen, dus dat was erg zweten geblazen! Het was niet een top-concert, maar natuurlijk wel bijzonder om mee te mogen maken!

Na afloop hadden we het afscheidsdiner van NMP in Dinant. En vervolgens ben ik weer in het slagwerkbusje gestapt, waarmee we vanuit Dinant rechtstreeks naar Zaandam zijn gereden. Om ongeveer half 2 was ik weer thuis; fijn dus dat ik vandaag nog een dagje vrij had!

Al met al heb ik weer een geweldige concertreis gehad, waar ik weer een zeer positieve herinnering aan overhoud! Jammer dat het al weer voorbij is, maar ook wel weer fijn om thuis bij Wilco te zijn!

Verslag uit: Duitsland, Trier

Concertreis Trier

Met Stichting Nationale MuziekProjecten (NMP) ga ik net als vorig jaar weer op concertreis; dit keer zullen we de Duitse stad Trier en omgeving gaan bezoeken. Een kort overzicht van ons programma:

Woensdag 19 september: heenreis met de bus, waarbij we een tussenstop maken in Ittervoort om een rondleiding te krijgen door de instrumentenfabriek (slagwerk en blaasinstrumenten) van Adams Muziekcentrale.

Donderdag 20 september: een boottocht over de Moezel naar Bernkastel, alswaar we een concert gaan geven. Vervolgens rijden we nog een stukje met de bus naar Klooster Machern, alwaar we dineren en wederom een concert gaan geven (met de plaatselijke muziekvereniging).

Vrijdag 21 september: bezoek aan Luxemburg-stad (gewoon een paar uurtjes sightseeing). Vervolgens gaan we naar Saarburg voor een rondwandeling. En daarna naar Landal Warsberg voor een diner en een concert.

Zaterdag 22 september: dagje Trier, met 's middags een concert op het plein voor de cathedraal. 's Avonds een fakkelwandeling op de wijnberg met een wijnproeverij.

Zondag 23 september: terugreis, waarbij we via Dinant reizen. In Dinant (de geboortestad van Adolph Sax, de grondlegger van de saxofoon en ook van koperblaasinstrumenten) waar een festival is voor harmonies en fanfares. In Dinant gaan we eerst zelf een concert geven. Ter afsluiting van het festivals zullen alle deelnemende orkesten nog een gezamelijk concert geven (ca 1000 muzikanten!).