Haleakala Krater - Reisverslag uit Maui, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Haleakala Krater - Reisverslag uit Maui, Verenigde Staten van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Haleakala Krater

Blijf op de hoogte en volg Franka

12 Juni 2013 | Verenigde Staten, Maui

Vandaag zijn we wederom naar Haleakala National Park geweest, maar nu in een ander gedeelte. Dat we 2 dagen geleden naar de uitlopers van deze berg zijn geweest, zijn we nu naar de top van de berg geweest. Dit was een hele rit met de auto, met vele haarspeldbochten en klimmen naar 2969m.

De top van de Haleakala is eigenlijk de rand van de krater. De autoweg gaat niet verder dan net onder deze rand. Vanaf deze plek zijn verschillende wandelingen uitgestippeld, waaronder een wandeling over de rand van de krater heen, dan door het kraterdal en aan de andere kant van de berg weer de kraterrand over. Deze wandeling is echter bijna 20km; een beetje ver in deze warmte en op deze hoogte. We hebben uiteindelijk het begin van deze wandeling heen en weer gelopen. Dit resulteerde in een geweldig uitzicht over het kraterdal met prachtige gekleurde gesteenten en hele mooie vormen.
In het kraterdal is er nauwelijks groei van planten en/of bomen. Er zijn wat cactussen en varens te zien. Wat echter erg bijzonder is, is de Silversword-plant. Deze Silversword is wereldwijd alleen te zien in de Haleakala krater. De Silversword is een plant met langwerpige bladeren in de vorm van een bol welke bijna lichtgevend grijs van kleur zijn. Erg bijzonder om te zien.

• 12 Juni 2013 - 06:30

San:

Hoe ervaarde je de hoogte? wat doet dat gekke dingen met je hoofd en lichaam.

• 12 Juni 2013 - 14:04

Mam:

Eindelijk je verslagen door gelezen.
    Wat een belevenissen voor jullie.
    En dan de autoroute, die zal wel heel intensief zijn geweest.
    Zijn de bulten inmiddels alweer wat verdwenen?
    Het kraterbezoek zal wel heel speciaal geweest zijn.
    Mooie foto's ook hoor.

Groetjes

• 13 Juni 2013 - 09:58

Franka Appelman:

@Sandra: Hoogte hadden we eigenlijk niet zoveel last van, in Peru hadden we hier veel meer last van. Bij het snorkelen wel enigszins verbrand, maar doordat we ons goed hadden ingesmeerd, viel het wel mee.

@Mam: Muggenbulten zakken langzaam af; had weer een paar van die hele grote. Wel door de hoogte (en daarbij niet zo warm, maar des te meer een brandende zon) erg verbrand in het gezicht. Dus nu weer pijn van wat anders!

@Pap: We gaan op eiland 3 nog een keer snorkelen, oa met dolfijnen. Hopelijk zien we dan ook nog schildpadden.