Een paar geweldige evenementen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Een paar geweldige evenementen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Een paar geweldige evenementen

Blijf op de hoogte en volg Franka

10 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

We hebben de afgelopen dagen weer heerlijk kunnen genieten van de olympische spelen. Ondanks dat we woensdag een 'vrije' dag hadden voor sightseeing, hebben we natuurlijk wel weer één en ander meegekregen van de sporten. In heel Londen kom je namelijk de Spelen tegen. Naast het Holland Heineken Huis zijn we ondertussen meerdere plekken tegengekomen waar landen samenkomen om 'hun' sporters aan te moedigen. Zo hebben zijn we ondertussen plekken tegengekomen van Denemarken, Frankrijk, Brazilie, Canada, Slowakije, enz. En in het dok waar onze boot ligt, is zelf een plek ingericht voor de supporters van Vanuatu, Fiji, Samoa!
Een dok verder ligt de ontmoetingsplek van Denemarken. Woensdagavond zijn we daarheen gegaan, om de kwartfinale handbal van de mannen te bekijken. Wat voetbal is voor Nederlanders, is handbal voor Denen. Het leeft daar heel erg, dus was het er erg druk en gezellig. Het ging om de kwartfinale tussen Denemarken en Zweden. De Denen hebben, tot groot verdriet van al het publiek, helaas verloren. We waren dus geen getuige van een Deens feestje.

Gisteren hebben we zelf ook live een handbal-wedstrijd bijgewoond. Dit keer was het een halve finale vrouwen Noorwegen - Zuid-Korea. Deze vond plaats in de basketbal-arena (!) op het olympische park. Bijzonder om te zien dat er veel Noorse supporters waren (ook voor de Noren is handbal een grote sport). Een deel van die supporters hadden echter kaartjes voor de 'verkeerde' halve finale, en stonden dus rondom het stadion met bordjes of er tickets geruild konden worden. Aangezien wij echter 's avonds ook nog andere plannen hadden, konden we niet met ze ruilen.
De Noorse vrouwen zijn regerend Olympisch, Wereld- en Europees kampioen handballen. Je kunt dus wel zeggen dat we een topploeg hadden om naar te kijken. Het werd ook een leuke wedstrijd, waarbij de Noren eigenlijk geen enkele keer in moeilijkheden werden gebracht door de Koreanen. Het was dus een groot feest dat de Noren wonnen!
Er zat overigens nog een kleine delegatie Koreanen in het publiek ook. Heel leuk deelden die ballonnen uit (met daarop Korea Handball) die veel kabaal maken als die tegen elkaar geslagen werden. Op die manier was er ook behoorlijk wat geluid als de Koreanen scoorden!

Naast deze handbal-wedstrijden, hebben we gisteren ook nog een stuk gezien van de zwemmarathon van de vrouwen. Deze vond plaats in het Hyde-park (een andere gedeelte van dit park dan de fanzone). Bij de start/finish-plaats waren tribune's geplaatst waar je voor moest betalen. Echter de rest van het meer mocht je gratis langs gaan staan om de sporters aan te moedigen. En met ons waren er vele duizenden op het idee gekomen om dit ook te gaan doen. Het stond er letterlijk zwart van de mensen. Wel leuk voor de sporters, aangezien die normaal gesproken voor niet zo'n groot publiek zwemmen.
Van de sport zelf kregen we niet zoveel mee. Ten eerste konden we niet vooraan staan, dus moest ik vooral op mijn tenen staan en tussen de mensen doorkijken om iets te kunnen zien. Daarnaast moesten de sporters 6 keer een ronde van ongeveer 1,5km zwemmen (totaal 10km). Dus de momenten dat ze bij ons langskwamen, waren maar beperkt. Ook kun je op afstand niet goed onderscheiden wie nu wie is. Maar al met al was ook dit leuk om mee te maken. We hebben niet de hele wedstrijd meegemaakt, want we zijn na 2 rondes weer vertrokken. Achteraf hebben we gezien dat na 2 uur zwemmen een Hongaarse heeft gewonnen, met 2-tiende verschil op de nummer 2 (een Amerikaanse!).

Gisteravond na de handbal-wedstrijd heb ik nog de Orbit beklommen. De Orbit is een uitzichttoren naast het Olympisch Stadion, met dus uitzicht over het Olympisch Park. Vanuit Nederland had ik al een kaartje hiervoor gekocht. Wilco wilde/durfde niet mee hierin.
Ik had een kaartje gekocht voor half 9. Dit bleek een heel mooi tijdstip te zijn, want vanuit de top heb ik heerlijk kunnen genieten van de zonsondergang. Er was inderdaad een mooi overzicht over het Olympisch Park, waarbij alle stadions goed te onderscheiden waren. Vanuit dit uitzichtspunt kon ik zelfs de tussenstand van de hockey-mannen zien (op dat moment 4-1; wat uiteindelijk dus 9-2 is geworden!). Daarnaast kon ik ín het Olympisch Stadion kijken, waarbij ik nog een stukje heb meegekregen van de 4x100m vrouwen.
Iedereen had voor een bepaald tijdstip gereserveerd; dit om extreme drukte bovenin te voorkomen. Dit hield ook in dat je letterlijk werd voortgestuwd, aangezien er weer andere mensen aankwamen. De 200m van de mannen (die om 20u50 plaatsvond), heb ik dus niet meer vanuit de Orbit kunnen meekijken. Op het moment van de race was wel duidelijk te horen dat deze plaatsvond. Echter de uitslag hebben we pas 'thuis' op de boot op internet kunnen zien...

Het is trouwens gelukt om nog extra tickets te reserveren. Eindelijk kwamen we er een keer doorheen op de website, wat inhoud dat we tickets hebben kunnen bemachtigen voor de sluitingsceremonie zondagavond. Erg leuk!

En vanavond moet het hoogtepunt van onze Olympische Spelen worden, want dan gaan we naar de finale van de hockey-dames! We zitten achter het doel (weet niet of dat op de televisie links of rechts is). Dus als er veel gescoord wordt, komen we misschien nog wel in beeld!!!

• 10 Augustus 2012 - 12:29

Johan:

Wauw wat een belevenissen allemaal. Die laatste dagen gaan fantstisch worden: de slotceremonie en de hockey-meiden. Ik was al van plan om naar ze te gaan kijken, en nu dan eenextra reden. Ik hoop op een mooie uitkomst, hoewel het absoluut niet gemakkelijk is tegen de Argentijnsen. Veel plezier en succes.

• 10 Augustus 2012 - 20:58

Sandra:

Ohhhh, naar de sluitingsceremonie! Wat onwijs gaaf! Met de Spice Girls, George Michael en nog veel andere (volgens de geruchten dan!).

• 11 Augustus 2012 - 14:02

Mam:

Wat geweldig dat jullie kaartjes hebben weten te bemachtigen voor de slotceremonie.
    De openingsceremonie was al een heel spektakel, dus jullie kunnen heel wat verwachten.
    Geweldig dat je de Orbit hebt bestegen, ongetwijfeld heb je mooie foto's gemaakt, we zijn benieuwd.
    Nog veel plezier, groetjes

• 12 Augustus 2012 - 01:38

Lottie De Jong:

Hallo Franka en Wilco,

Bij deze kan ik reageren de volgende ging niet. Wat leuk dat jullie de hocheydames kampioen hebben zien worden, wat een feest zal dat geweest zijn en de sfeer.Vanavond zijn de hockey heren 2e geworden dus hebben ze het zilver, weer tegen Duitsland, jammer maar ze waren er toch blij mee. De estafette van de heren 4x 100 m, zijn 6e geworden, ze moesten tegen Jamaica met Bolt dar konden ze niet tegen op maar waren toch blij met hun plaats. Jullie genieten wel het is ook bijzonder dat je er heen kan, omdat het betrekkelijk dichtbij is. Ik hoop dat jullie nog een paar leuke dagen hebben en ik geniet van de verslagen, ik waardeer het erg. Nog fijne dagen en tot ziens Lotie