De eerste medaille voor Gabon - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu De eerste medaille voor Gabon - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

De eerste medaille voor Gabon

Blijf op de hoogte en volg Franka

12 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Gisteren zijn we naar het snelwandelen in de stad geweest. Dit is, net als het marathonzwemmen, een ´road event´, wat inhoudt dat het voor een deel zonder ticket te bezoeken is. Het snelwandelen vond plaats op The Mall, de oprijlaan voor Buckingham Palace. Er was een parcours uitgezet van 2km, waarbij de wandelaars dus een prachtige route hadden langs het paleis. Waarschijnlijk zullen ze dit niet vaak meemaken.
Wij hebben gekeken naar het 50km snelwandelen voor mannen. Wat dus inhoud dat ze 25x hetzelfde rondje moesten lopen! En dat rondje was weer goed gevuld met supporters. Voornamelijk Ieren waren goed vertegenwoordigd.
Het snelwandelen was eigenlijk nog wel leuk om naar te kijken. De wandelaars waren verspreid over het parcours bezig, wat dus inhield dat er continue wandelaars langskwamen. We stonden redelijk dicht bij ze in de buurt, en we konden goed zien wie wie was.
De winnaar (een Rus) is uiteindelijk in 3u35 gefinish. De nummer laatst (een Brit) in 4u15. Echt veel respect voor deze mannen!

´s Avonds naar de Taekwondo-finale in de Excel-hal. We zagen daarbij de zwaarste gewichtklassen, ofwel +67kg voor vrouwen en +80kg voor de mannen. Achtereenvolgens werden de herkansingen, de finale om de bronzen medaille en de finale afgewerkt. Net zoals in het judo, worden in de taekwondo 2 bronzen medaille`s uitgereikt.
Taekwondo als sport viel ons een beetje tegen. Je kunt punten scoren door mooie manouvres te maken en op die manier iemand te raken op de borst of zijkant van het hoofd. Echter het grootste deel van de wedstrijd (3x2 minuten) staan de sporters om elkaar heen te draaien in afwachting van wat de ander gaat doen.
Er zaten overigens spannende wedstrijden tussen, en saaie wedstrijden. En, zoals we de hele Spelen al hebben aanschoud, enorm veel emotie en gedrevenheid bij de sporters om goed te presteren. En dat laatste maakte het voornamelijk een leuke avond.
Bij de mannen stond er iemand uit Gabon in de finale. Deze man staat nummer 13 op de wereldranglijst, en was uitgezonden omdat hij het Afrikaans kampioenschap had gewonnen. Nooit geweten dat ze in Afrika ook taekwondo speelden!
Deze Gabonees stond tegenover de nummer 2 van de wereld, een Italiaan. Het verschil in niveau was erg groot, echter door goed verdedigingswerk van de Gabonees (vooral achteruitlopen op het moment dat de Italiaans aanviel) werd het nog een hele spannende wedstrijd. Hij stond zelfs lange tijd voor in score. Na reguliere tijd stond het gelijk, na verlenging stond het ook nog gelijk. Uiteindelijk was het een scheidsrechterlijke beslissing dat de Italiaan won.
Maar wat was de Gabonees gelukkig met zijn zilveren medaille. Dit bleek de eerste Olympische medaille ooit voor Gabon te zijn. Hij vierde het erg uitbundig, en dook zelfs nog het publiek in waar zo te zien familie van hem zat.
Je kunt je voorstellen dat bij de prijsuitreiking het applaus voor de Gabonees zeer hartverwarmend en oorverdovend was!

• 12 Augustus 2012 - 10:31

Sandra:

Veel plezier vanavond bij de sluitingsceremonie met Take That.....
    En de Spice Girls!

Oh ja, tippie voor Take That: Gary Barlow heeft afgelopen zaterdag kindje verloren. Waarschijnlijk breken de Britten de tent af als hij opkomt. Weten jullie in elk geval waarom!

• 12 Augustus 2012 - 11:06

Pap:

De verslagen lezende is het jullie geweldig bevallen om op de olympische spelen aanwezig te zijn.
    Veel plezier vanavond bij de afsluiting, en goede reis morgen

• 12 Augustus 2012 - 23:08

Lottie:

Wat hebben jullie een leuke reis gehad, aan je verslagen te lezen was het heel bijzonder. Leuk mee te maken dat Gabon zijn eerste medaille kreeg, wat zou er die man omgegaan zijn, heel emotioneel. Bedankt voor jullie verslagen ik heb er erg van genoten en ben je dankbaar daat je het aan mij gemaild hebt. Verder een fijne avond bij de sluitingsceromonie, geniet er van want dat zie je niet iedere keer.
    Als jullie morgen weer terug gaan een goede reis en tot ziens groetjes Lottie