Het hoge noorden! - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Het hoge noorden! - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Het hoge noorden!

Blijf op de hoogte en volg Franka

10 Augustus 2014 | IJsland, Akureyri

Een autorit van 450km(!) heeft ons naar ons vakantiehuisje in Noord IJsland gebracht. Dit was een schitterende autorit langs fjorden, baaien, bergkammen en –dalen. We kwamen onderweg verschillende tunnels tegen: onder een fjord door, onder een hele berg door, tweebaans en éénbaans tunnels (met passeerplekken). De langste tunnel was 7100m, dus dat was weer even wennen aan het daglicht toen we eruit kwamen!

Ook in Noord IJsland hebben we weer een aantal nachten geslapen in een vakantiehuisje. Zaten we met het vorige huisje nog op een vakantiepark; dit keer zaten we letterlijk van alles verlaten langs een riviertje slechts te bereiken met een 5km lang hobbelig en modderig weggetje. In het vorige huisje hadden we al geen WiFi, maar hier hadden we helemaal geen bereik meer met de telefoon!

Het noorden van IJsland bestaat enerzijds het kustgebied met brede fjorden en schiereilanden. Anderzijds zijn er bergmassa’s waarlangs en waarover de wegen leiden. Er zijn prachtige vergezichten, met wederom verschillende watervallen. De watervallen hier zijn imposanter dan in het westen: met de Godafoss en de Dettifoss hebben we 2 grote watervallen gezien. Voor iemand die (nog!) niet de Niagara en de Victoria watervallen heeft gezien, waren deze IJslandse watervallen toch wel heel erg machtig!
Grootste trekpleister van Noord IJsland is het Myvatn, ofwel het muggenmeer. Dit is een meer midden tussen de bergen met een omtrek van 35km, met rondom veel vulkanische activiteit. In het meer leven veel verschillende soorten vogels. En dus veel muggen rondom, die gelukkig niet prikken maar wel heel irritant om je hoofd heen blijven zoemen. Rondom Myvatn zijn diverse plekken waar wandeltochten zijn uitgezet, waar we dan ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Zo hebben we gewandeld rond (pseudo)kraters, langs lavaformaties, langs het meer met uitzicht op de verschillende vogels en langs zwavelbronnen (wat vreselijk stonk!). Daarnaast hebben we heerlijk genoten van een natuurbad (eigenlijk de Blue Lagoon van Noord IJsland).

Het weer in het noorden is overigens een stuk slechter dan we eerder deze vakantie hebben meegemaakt. De wolken bleven deze dagen duidelijk hangen tussen de bergen, dus we hebben veel regen gehad. Gelukkig nog een halve dag met droog en helder weer, waarbij we dus ook nog in ‘droogte’ hebben kunnen genieten van het Myvatn.

Terug naar de titel van dit verslag: het hoge Noorden. Het ‘vasteland’ van IJsland doorkruist net niet de poolcirkel. Het meest noordelijke dorpje waar wij deze vakantie doorheen zijn gereden (Siglufjördur) ligt 40km van de poolcirkel vandaan. De enige plek waar de poolcirkel IJsland doorkruist, is het eilandje Grímsey. Hier kun je middels een 3-uur durende boottocht komen. De poolcirkel hebben wij dus net niet bereikt!

• 11 Augustus 2014 - 19:41

Mam:

Hallo Franka en Wilco,

Wat een autorit! maar je hebt er wel van genoten.
    Hebben jullie nu al een keer zelf gekookt?
    Mooie dingen zien jullie hoor.
    Veel plezier nog, kus.

• 11 Augustus 2014 - 23:08

Sandra:

Maar goed dat jullie deze reis in de zomer maken, hoe koud is het wel niet in de winter??
    Kun je nog een beetje mooie foto's maken?

• 12 Augustus 2014 - 12:12

Pap:

Jullie zitten dan nog net niet bij de poolcirkel,
    maar is er wel verschil tussen dag en nacht?
    En zien julle het noorderlicht ook?
    Goede reis verder

• 13 Augustus 2014 - 08:51

Johan:

Hoi Franka en Wilco,

Op de een of andere manier is dit het eerste reisverslag dat we hebben ontvangen. We hebben dus een beetje ingehaald met de oudere verslagen. Wat een heerlijke avontuurlijke reis maken jullie. Geweldig! Heeft Wilco inmiddels al eens zelf eten klaar gemaakt.

Groeten, Fleur en Johan