Afsluiting in het Zuiden - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Afsluiting in het Zuiden - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Afsluiting in het Zuiden

Blijf op de hoogte en volg Franka

22 Augustus 2014 | IJsland, Selfoss

Onze laatste vakantieweek hebben we doorgebracht in een vakantiehuisje in Zuid IJsland. Dit was het grootste vakantiehuisje waarin we deze vakantie hebben verbleven. Aangezien het een 6-persoonhuisje was, hadden we ieder een bed voor het uitzoeken. En… ook nog een hottub op het terras, waar we dan ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt!

Zuid IJsland is het gebied waar eigenlijk elke toerist wel heen gaat. Enerzijds omdat het in de buurt van Reykjavik ligt, anderzijds omdat het veel mooie plekken te bieden heeft. Dit is te merken ook aan de hordes touringcarbussen! Maar ook doordat het dichter bevolkt is, met meer faciliteiten in de dorpjes. We hoefden nu tenminste niet meer zo ver te rijden voor een supermarkt!
De ‘Gouden Cirkel’ is een gebied met verschillende toeristische attracties bij elkaar in de buurt. Deze attracties betreffen Pingvellir, Geysir en de Gullfoss. Pingvellir is zowel historisch als qua natuur uniek, wat ervoor heeft gezorgd dat dit gebied op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. Pingvellir is het gebied waar in de oudheid jaarlijkse vergaderingen waren voor alle inwoners van IJsland en waar terechtstellingen plaatsvonden. Daarnaast is op deze plek duidelijk zichtbaar dat IJsland bestaat uit 2 aardplaten (de euraziatische plaat en de noordamerikaanse plaat) die langzaam uit elkaar drijven, waardoor er allerlei scheuren in de aardoppervlakte ontstaan. Wij zijn meerdere dagen naar Pingvellir geweest om van de omgeving te genieten: wandelen door de indrukwekkende natuur, wandelen langs de historische plekken, en ik heb zelfs gesnorkeld in een kloof. Dit laatste was wel een hele ervaring: bij een watertemperatuur van 3,5 graden Celsius was ik ondanks thermokleding en een wetsuit na 30 minuten behoorlijk afgekoeld en was ik blij weer uit het water te kunnen. Maar het was wel een fantastische ervaring.
Geysir is het gebied met geisers waarbij om de paar minuten water enkele tientallen meters de lucht in wordt gespoten. Ook weer indrukwekkend om de machtigheid van de natuur te zien. En vooral ook om ervoor te zorgen dat je aan de juiste kant van de geiser staat, zodat je niet drijfnat wordt (NB: helaas waren wij niet zo slim…)!
Gullfoss is wederom een hele mooie waterval in IJsland. Aangezien we in deze weken al zoveel mooie watervallen hebben gezien, zijn we niet meer zo snel onder de indruk van een waterval. En we hebben wel mooiere watervallen gezien dan de Gullfoss, dus wij werden niet heel erg enthousiast van deze waterval.

Naast deze Gouden Cirkel hebben we ook nog een dagwandeling gemaakt door het Reykjadalur, ofwel de ‘stomende vallei’. Dit is een dal wat bekend staat om zijn hete bronnen. En inderdaad zijn we die uitgebreid tegengekomen; verschillende kleine geisertjes, kokende modderpoelen, stinkende poeltjes die zwavel uitstoten. Maar bovenal ook: na anderhalf uur lopen een warm riviertje waarin we konden baden! En dit keer was onze voorbereiding goed, want we hadden zwemkleding meegenomen. Het was dus heerlijk relaxen in dit natuurlijke bad!

Vanuit Nederland hadden we reeds een aantal excursies geboekt voor deze laatste week. We hebben 2 uur paardgereden door de lavavelden. De IJslandse paarden staan bekend om hun vriendelijke aard, en om de bijzondere loopstijl (voor de kenners: de tölt) die ze hebben waardoor je er als rijder relatief relaxed op kan zitten. Er zijn veel ruiterpaden in IJsland, en op vele plekken worden paardrij-excursies aangeboden. Aangezien we beiden absoluut geen ervaring hebben met paardrijden was dit ook weer een hele ervaring (en vooral ook met achteraf veel zadelpijn!).
Daarnaast hebben we vanuit Reykjavik geprobeerd walvissen te spotten vanuit een boot. Helaas hadden de walvissen op dat moment niet zoveel zin om zich te laten zien, zodat we slechts in de verte een vin hebben gezien en verder niet veel.

Pap: we zijn langs de Eyjafjallajökull gereden, maar aangezien het hele gebied vol ligt met lavavelden is het niet duidelijk wat van de uitbarsting van 2010 is gekomen. Er is wel een museum ingericht van de betreffende vulkaanuitbarsting. De Eyjafjallajökull komt wel veel langs als woordgrapjes op t-shirts, magneten, etc.
Overigens stond er aan het eind van onze vakantie weer een nieuwe vulkaan op uitbarsten. Dit was in een ander gebied dan waar wij verbleven, dus wij hebben hier niet veel van meegekregen. Er zijn daarbij wel gebieden ontruimd waar we de afgelopen weken zijn geweest.

Al met al hebben we een heerlijke vakantie gehad met veel nieuwe indrukken. Met ruim 4500km op de teller hebben we heel wat uren in de auto doorgebracht, waarbij we langs veel mooie plekken zijn gekomen, maar ook langs hele saaie stukken. We hadden ons toch wel verkeken op de grote afstanden tussen de verschillende accommodaties en de toeristische trekpleisters. Maar de mooie herinneringen en uiteraard ook de mooie foto’s die ik daarvan heb genomen hebben toch wel de overhand.

Hoop dat jullie weer een beetje hebben kunnen meegenieten van onze vakantie. Tot de volgende vakantie maar weer!