Eerste kennismaking met de olympische spelen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met de olympische spelen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met de olympische spelen

Blijf op de hoogte en volg Franka

31 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Zo, de eerste hele dag olympische spelen zit erop. Heb ook eindelijk uitgevonden hoe het WiFi werkt op de boot, dus kan nu ook een verslagje schrijven.

Gisteren ging de reis erg voorspoedig. Sandra hield zich goed in het vliegtuig en dreigde niet de deur van de nooduitgang te openen!
Ook was onze boot goed te vinden; wat zitten we op een prachtige locatie! We zitten met een zeilbootje in een dok vlakbij de Tower Bridge. Het is helemaal omgeven door gebouwen (restaurantjes, winkeltjes, woningen), waardoor het lekker stil is en je helemaal niet het idee hebt midden in Londen te zijn. Desondanks is het heel erg goed bereikbaar met de metro, en zijn we slechts een paar haltes verwijderd vanaf het centrum van Londen.
Er liggen bij ons in de dok enorme boten, dus we liggen op 'stand'. De stijger waaraan we liggen is afgesloten, zodat alleen maar bewoners op de steiger komen. Het sanitair is goed en schoon (wordt 4x/dag schoongemaakt). Daarnaast hangen er bewakingscamera's en loopt er beveiliging rond. We voelen ons dus absoluut veilig.
Wel is het een beetje behelpen met de ruimte en de slaapplaatsen (dus ik heb weer slecht geslapen), maar dat heeft ook wel weer zijn charme!

Gister eind van de middag/begin van de avond zijn Wilco en ik naar het Holland Heineken Huis geweest. Dit ligt een stukje buiten Londen in het Alexandra Palace; een enorm groot maar ook lelijk gebouw. En dit was eigenlijk een Nederlands dorp op zich. En het had nog sfeer ook! Het wordt volledig gerund door Nederlanders, dus we hoefden geen Engels te praten. Er is een ruimte waar sponsoren oranje hebbedingetjes verkopen. Tevens staat in deze ruimte een groot scherm met tribune waar je live de uitzending van NOS kunt bekijken. Veel tentjes waar je eten kunt kopen, en natuurlijk de verschillende bars met Heineken-taps.
Daarnaast is er ook nog een zogenoemde medal plaza, waar sporters gehuldigd kunnen worden. Dit is een enorme hal waar volgens Wilco 15.000-20.000 mensen in zouden kunnen. Aangezien er gister geen medaille-winnaar was, werd er dus ook niemand gehuldigd. We stonden er begin van de avond dan ook alleen in, en dan is het helemaal een indrukwekkende hal.

Vandaag hebben we een eerste kennismaking gehad met de werkelijke olympische spelen. Allereerst moet gezegd worden dat alles ontzettend goed is geregeld. Er staat overal heel goed aangegeven hoe je naar welk stadion moet komen. Op de plattegronden in de metro staat bij welke halte je moet uitstappen. Er is een hele goede bewegwijzering hoe je moet lopen. En als iets niet te bewandelen is, staan er gewoon voldoende shuttlebussen klaar om je ergens heen te brengen. Daarnaast lopen er ongelooflijk veel vrijwilligers rond (duidelijk herkenbaar in paarsroze kleding) die heel erg behulpzaam zijn. Ondanks dat er vele duizenden mensen naar een evenement gaan, loopt alles gestroomlijnd en hebben we vandaag bijvoorbeeld niet eens hoeven te wachten op een bus.
Aan alles is te merken dat de Britten veel energie hebben gestoken in de olympische spelen, en dat ze er erg trots op zijn dat ze dit mogen organiseren.

Vandaag zijn Wilco en ik naar het roeien geweest; herkansingen en kwart/halve finales. We stonden op de sta-plaatsen nabij 1250m (voor de leken onder de lezers; een roeibaan is 2000m). De roeiers zelf zagen we maar erg kort, want ze waren vrij snel weer voorbij. We stonden echter vlakbij een groot beeldscherm, dus konden goed de races volgen.
Wat een heerlijke sfeer heerst er. Vele verschillende nationaliteiten (maar natuurlijk het overgrote deel Britten). Iedereen zat op kleedjes/plastic tasjes (want het was regenachtig), en op het moment dat de roeiers voorbij kwamen, sprong iedereen overeind om hen toe te juichen. Veel gezelligheid onderling, zonder enige (zichtbare) irritaties.
Er was ook een beetje Nederlands succes; wij hebben de vrouwen 8 en de mannen 4 naar de finale toe kunnen juichen. Dus hopelijk houdt dit verderop in deze week een roei-medaille in.

Morgen volgt het judo met Edith Bosch waarbij we oa de finale gaan zien. Dus hopelijk ook weer Nederlands succes, want ik zou graag het Wilhelmus willen horen!!!

• 01 Augustus 2012 - 07:40

Van Johan:

Ha die Franka,

We zijn net terug van onze heerlijke safari in Zuidelijk Afrika en dus net op tijd voor de OS. Ik heb je programma gezien en dat ziet er indrukwekkend uit. Uit je verslag wordt duidelijk dat jullie heel erg aan het genieten zijn. Vandag werk ik thuis en heb op de achtergrond de tv aan. Bijzondere aandacht heb ik natuurlijk voor de partijen van Edtih Bos; dat had ik al maar nu zeker - missachien zie ik jullie ook wel. Ik wens jullie heel veel plezier en hou met belangstelling je verslagen bij.

Groeten,
    Johan

• 01 Augustus 2012 - 08:52

Hallo Franka En Wilco En Sandra,:

Fijn dat jullie een goede reis hebt gehad en de lokatie van de boot goed en verzorgd is. Ik heb gisteren ook een stuk OS gekeken en heb genoten,wat is sport toch mooi en verbroederd. Ik hoop ook dat de roeiers een medaille halen want dat verdienen ze en de Judo mannen en vrouwen ook. Heb ook beache volleybal gezien de Nederlandse mannen hebben 2 keer gewonnen de vrouwen 1 keer verloren 1 keer gewonnen in de tuin van de Koningin wat lijkt mij dat leuk om te zien. De zwemmers dames 4x estafette hebben Zilver gehaald en onze eerste Gouden medaille was voor Marianne Vos 140 lkm in de stromende regen, vandaag is de tijdrit ik ben benieuwd. En met zwemmen 100 meter vrije slag zit er nog een Nederlander in de finale wie weet,, gisteren was hij 3e. Geniet maar van alles en zie met belangstellng je verslagen tegemoet.
    Veel plezier en groetjes aan allen Tante Lottie