Eindelijk het olympisch park... - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu Eindelijk het olympisch park... - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Franka Appelman - WaarBenJij.nu

Eindelijk het olympisch park...

Blijf op de hoogte en volg Franka

07 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

... maar eerst zijn we op zondag naar het schermen geweest in de Excel-hal (diezelfde hal waar we ook het judo hebben gezien). Maar ja, schermen; wat is dat eigenlijk en hoe zit het met de spelregels? Aangezien in Nederland schermen niet zo'n grote sport is, hebben we het eigenlijk ook nog nooit gezien. Bas Verwijlen is de laatste tijd enigszins in het nieuws als schermer, maar dan nog wordt het nauwelijks op televisie uitgezonden. Het was dus een beetje spannend wat deze dag ons zal brengen.
We zaten bij de wedstrijden van de team mannen floret. In teams met 3 spelers werden er per wedstrijd 9 wedstrijden afgewerkt, waarna het team met de hoogste totaalscore had gewonnen. Hierbij hebben we de kwartfinale's, halve finale's en de wedstrijden om de 5e-8e plaats gezien.
Er werden meerdere wedstrijden tegelijkertijd gespeeld. Dus tijdens de kwartinale's waren er 4 wedstrijden tegelijk. Het was dus moeilijk waar je je aandacht op moest vestigen!
Schermen blijkt een behoorlijk actieve sport te zijn, waarbij er veel gebeurd tijdens een wedstrijd. Hoe langer we er zaten, hoe meer we begonnen te begrijpen van de spelregels. En de wedstrijden begonnen natuurlijk ook steeds spannender te worden naarmate de dag vorderde. En daarmee kwamen er ook behoorlijke emoties kijkeen van de spelers. De laatste halve finale die we hebben gezien, eindigde met een gelijkstand waarna verlenging uiteindelijk de beslissing moest geven. Een golden score moest zorgen voor de winnaar. Erg spannend!
Al met al een dag waar we veel van hebben geleerd, en waar we ons ook nog wel hebben vermaakt. Schermen zal echter niet een sport zijn waar we vaker naartoe zullen gaan...

En gisteren dan dus, na een week olympische spelen, ons eerste bezoek aan het olympisch park! We hadden kaartjes voor de ochtendsesssie van het basketbal, welke om 9u begon. We waren dus op tijd in het olympisch park, waardoor het nog niet zo druk was. Aangezien het basketbal-stadion aan de andere kant van het park ligt, hebben we het hele park doorgelopen.
Er staan vele stadions op een relatief klein terrein (aquatic centre, waterpolo arena, olympisch stadion, copper box, riverbank arena, velodrome, BMX-stadion, eton manor en de basketbal arena). Daarnaast nog allerlei eettentjes, park live (waar beeldschermen staan) en natuurlijk een 2-tal winkels waar je olympische snuisterijen kunt kopen.
's Ochtends was het goed te doen om over het terrein heen te lopen. Echter rond het middaguur stond het letterlijk zwart van de mensen. Aangezien iedereen een andere kant op moest, was het een zeer chaotische bedoening. Er stonden lange rijen voor de eettentjes van zeker 30-40 meter. Daarnaast moest je in de rij staan om de olympische winkel in te kunnen, waarbij werd vermeld dat de wachttijd minimaal 1 uur zou zijn.
Zelfs Wilco vond het niet fijn om op dat moment door het olympisch park te lopen (en dat zegt hij niet snel!). We zijn dan ook na de wedstrijden in feite gevlucht voor al deze drukte!

De basketbalwedstrijden zelf waren overigens ook erg leuk om naar te kijken. We waren getuige van 2 wedstrijden; de laatste 2 in de poule-fase. Het was al duidelijk wie door zou gaan naar de kwartfinale's zouden gaan. Het was echter wel belangrijk voor de ploegen om te weten op wat voor plaats ze in de poule zouden eindigen, zodat ze zouden weten wie hun tegenstander in de kwartfinale zou worden. En aangezien geen van de ploegen graag tegen USA in de kwartfinale wilde komen, was het dus nog wel belangrijk voor ze om geen 4e te worden in de poule.
Uiteindelijk hebben we wedstrijden gezien van Australie-Rusland (in de laatste seconde met een 3-punter met 1 punt verschil gewonnen door Australie) en Litouwen-Tunesie (met duidelijke cijfers gewonnen door Litouwen).

• 08 Augustus 2012 - 08:24

Johan:

Het blijft een genot om je beschrijvingen te lezen. Ze voegen veel toe aan de beleving die ik heb bij de tv.